Fascinace týdne: Desatero podnikatelských přikázání 1/2

0
972
Havajský rodák Guy Kawasaki sice nejprve získal titul z psychologie na prestižní Stanfordské univerzitě, poté ale absolvoval MBA program na UCLA a stal se druhým softwarovým misionářem u Applu. Zde totiž v letech 1983 až 1987 přesvědčoval ostatní, aby vytvářeli software právě pro Apple a doteď je z toho období nadšený. Kolegy se kterými spolupracoval, popisuje jako absolutně nejúžasnější sbírku egocentristů v historii Kalifornie – tento rekord pravděpodobně později překonal Google.
Po odchodu z Apple se pustil do vlastního podnikání, krom několika firem se věnuje konzultační činnosti, psaní knih a investování do inovačních firem. Nyní 54letý Kawasaki má v portfoliu mnoho inovačních firem se skrytým potenciálem, sice zatím z jeho portfolia nevzešel další Apple nebo Google, ale firmy počínaje logistikou přes web až po obnovitelné zdroje energie mají našlápnuto kupředu. Současně jeho blog „Jak změnit svět“ je jedním z nejčtenějších podnikatelských blogů vůbec.
V Pensylvánii přednášel na téma „Umění inovace“ a z jeho proslovu vzešlo deset základních bodů, jak vytvořit hodnotu pro zákazníky. Co je tedy vhodné si odnést?
1. Vytvářejte smysl, ne peníze
„Jako investor se potýkám velmi často se společnostmi, které nám radši říkají, co si myslí, že chceme slyšet, než aby prezentovaly skutečnou podstatu produktu nebo služby. Pokud máte pouze koncept, že chcete vydělat peníze, nabíháte si, aby vaše koncepce zkrachovala,“ říká Kawasaki a dodává: „Podnikatelé by se radši měli soustředit na kvalitu produktu nebo služby, která je na pozadí jejich vizí – pokud je toto správné, peníze přijdou samy.“ …a uvádí příklad společnosti Nike, která připravila tenisky na aerobik pro ženy – ze dvou jednoduchých kousků bavlny, kousku kůže a gumy vyrobených na dálném východě – chytrým marketingem vytvořili produkt, který ukazoval jak jsou ženy tradičně posuzovány a z materiálu za 2,5 dolaru vytvořili produkt, který vyzdvihuje efektivnost, výkonnost a rovnoprávnost. „Vytvořili svými botami význam. Nejlepší společnosti vytvářejí svými produkty smysl.“
2. Vytvořte si mantru, nikoliv prohlášení
Běžně si začínající společnosti doplňují název o nicneříkající uniformní motta jako „naše super-kvalita za příznivou cenu všem zákazníkům s neustálou inovací atd.“ v různých variacích. Takové prohlášení nikomu nepomůže, namísto toho se zamyslete nad jednoduchým a krátkým způsobem jak definovat sebe a svou společnost. Vezměte si opět Nike se svým „autentičnost, atletičnost, výkonnost“ nebo FedEx s „klid v mysli“. Takovou mantrou dostanete každého na svou stranu, naladíte zákazníka na stejnou vlnovou délku a ukážete jim, co vaše produkty nebo služby udělají s jejich potřebami a touhami.
3. Přeskakujte překážky
Inovace je mnohem náročnější než jen se držet o krok před konkurencí: „Maté-li tiskárnu, cílem není představit font Helvetica v jiné velikosti písma, cílem je přeskočit na laserový tisk nebo další novou technologii!“ V některém podnikaní je to snadnější, v jiném náročnější, ale toto je jediná správná cesta. V dobách, kdy ještě neexistovaly mrazáky, průmysl s ledem se sestával z těžařů ledu v chladných oblastech, kteří s koňmi a sáněmi vozili tuny ledu během zimních období. V roce 1900 takto dopravili desítky milionů liber ledu. Poté přišel „Led 2.0“ a továrny, které byly schopny led vyrábět s pracovníky, kteří led doručovali. A „Led 3.0“ znáte sami: domácí mrazáky. Samozřejmě žádný z těžařů ledu nezaložil továrnu na led, a žádná továrna na led se nedostala na pole podnikání s mrazáky. Proč? Jednoduše se většina společností zaměřuje na myšlení o podnikání, které dělají, než aby se zaměřila na otázku „jaký přínos zákazníkovi dodáváme?“ Opravdová inovace je, pokud přeskočíte zatáčku nebo rovnou celou překážku, a ne pokud se posunete o 10-15% dopředu.
4. Produktový design, rozhýbejte kostku (DICEE)
Zkratka DICEE, kterou lze přeložit i jako kostka, znamená způsob uvažování, které Kawasaki ukazuje, jak se posunout vpřed. D jako hluboký zastupuje snahu posunout rysy za hranice norem (např. plážový sandál s otvírákem na lahve v podrážce), I jako inteligence (jako například svítilna Panasonic BF-104 fungující na různé velikosti baterií, které se vám válí po domě), C je pro komplexnost (ne pouze produkt, ale i podpora a související služby), E je elegance – krása přece hraje roli – a poslední E je pro emotivní (silné produkty vytvářejí silné emoce, např. Harley Davidson, Apple atd.).
Nenechte si ujít druhý finální díl příští týden!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here