Calvin Klein: Provokatér a módní génius

0
1231

Jako Richard Klein se narodil v roce 1942 v americkém Bronxu v rodině maďarských přistěhovalců. Vyvedu vás z omylu. Budoucí Calvin si nemaloval autíčka a ani si nehrál s vláčky jako kluci v jeho věku. Calvin kreslil obrázky pannen v krásných šatech. Tyto kresbičky poté zúročil na newyorské střední škole designu a umění. Jeho talent ho dovedl až na Fashion Institute of Technology. Avšak po úspěšném ukončení studia se Klein dlouho potloukal jako řadový návrhář po newyorských obchodních domech. Koho by to ale bavilo, že? Není tedy vůbec divu, že se Calvin brzy rozhodl založit vlastní firmu. Chvíli váhal, nevěděl, jak to udělat, ale Klein v sobě nezapře podnikatelského ducha. Odvážil se oslovit svého přítele z dětství Barryho Schwartze, zda by ho nechtěl v jeho práci sponzorovat. Barry souhlasil a mladí podnikatelé se pustili do práce. Do startu si najali pár šikovných švadlen a světe div se, netrvalo dlouho a svět mohl spatřit první kolekci s oficiálním označením CK.

Není to ale jen talent, co Calvina vyneslo na módní výsluní. Žádný podnikatel se neobejde bez reklamy a dobrých obchodních styků. Byl to baron de Gunzburg, kdo Calvinovi ukázal svět Haute Couture a přivedl jej mezi smetánku. Baron spolupracoval s časopisy Vogue a Harper´s Bazar. Vzal si Calvina pod křídlo a uvedl jej do vyšší newyorské společnosti.

Calvin se ale snažil i sám. Chtěl něco dokázat, a tak se v sedmdesátých letech rozhodl opravdu tvrdě pracovat aby si ho pořádně povšimnul svět módy. Nebyly to jen jeho návrhy. Správný módní návrhář se musí umět pohybovat ve společnosti. Klein na to myslel, nezapomínal na společenský život. Pravidelně sedával na skleničce dobrého pití s Andy Warholem a s kamarádkou Lisou Minnelli.

Psal se rok 1969 a Calvin se dočkal prvního většího úspěchu. Módní bible Vogue se o Kleinovi zmínila jako o „mistrovi minimalismu”. Ale na první cenu si musel ještě čtyři roky počkat, cenu Coty Award získal za svou velmi vydařenou dámskou kolekci.

Osmdesátá léta byla ve znamení denimu. Kdo neměl džíny od Kleina, jakoby nežil. Již za první týden v roce 1978, kdy se objevily na trhu, se jich prodalo na dvě stě tisíc kusů. Reklamu jim dělala tehdy patnáctiletá Brooke Shieldsová, díky které tehdy vypukl trend super štíhlých modelek, jež pokračoval v roce 1996 prostřednictvím Kate Mossové, kterou Klein obsadil do role jedné z jeho Heroin Kids v kontroverzní kampani.

Svou značku z vnitřní strany oblečení, kde se do té doby stydlivě schovávala, vytáhl na světlo. Monogram CK napsal na zadní kapsu kalhot tak, aby si ho všiml opravdu každý.

Calvinu Kleinovi také patří jeden veleúspěšný vynález. Ano, je to unisex. To on navrhl unisexové spodní prádlo a v roce 1994 také unisexovou vůni. Když vám z džínsů vykukuje guma boxerek nebo kalhotek s nápisem Calvin Klein, jste dodnes in. Díky skvělým fotografiím se dostal na hollywoodský seznam nejžádanějších herců i Mark Wahlberg. Za posledních 30 let po které se již pohybuje v tomto odvětví se Klein soustřeďuje hlavně na správnou destilaci těchto tří elementů – image, nálada, životní styl – do jednoduché podoby, obyčejně doprovázené kontroverzní reklamní kampaní.

Sám Calvin Klein prohlásil: „Udělám rád džíny, ve kterých se nebudete stydět před anglickou královnou, dejte mi ale pět tisíc dolarů – to je ta správná cena za MOJE džíny!“  Ze slova „drzý“ se časem stalo „sebevědomý“ a Calvin dál šířil slávu a sílu svého imperia, které v současnosti tvoří roční čistý zisk nad deset miliard korun.

Proslavily ho sice džíny a prádlo, ale dnes má Calvin mnohem širší záběr. Navrhuje nejen oblečení, ale i šperky, hodinky, brýle a bytové doplňky.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here