Narozen ve Francii íránských přistěhovalců, tichý nenápadný mladík se zájmem o počítače, který se stal ve svých 31 letech miliardářem. Jaký je příběh Omidyara a jeho nápadu s aukční síní na internetu?
Pierre Omidyar se narodil 21. června 1967 v Paříži, ale celá rodina se přestěhovala do Marylandu, kde sídlil nový zaměstnavatel Pierrova otce, Lékařské a univerzitní centrum Johna Hopkinse. Pierra okouzlily počítače už když byl na střední škole a v roce 1988 absolvoval Tuftovu Univerzitu se zaměřením na počítačovou vědu.
Krátce po ukončení univerzity začal pracovat pro Claris, která byla součástí Apple Computer, vyvíjející software pro Macintosh. V roce 1991 se stal jedním ze čtyř zakladatelů společnosti Ink Development Corporation. Společnost zahrnovala sekci nakupování pomocí internetu a byla později přejmenována na eShop International. Omidyar pracoval na softwarovém inženýringu pro eShop až do roku 1994, kdy začal dodávat své služby do General Magic, společnosti působící v oblasti mobilní komunikace. V roce 1996 sice prodali eShop Microsoftu, Omidyarovi ale nadšení pro potenciál online commerce zůstalo.
Během svého života a práce v oblasti San Franciského zálivu se zasnoubil s Pamelou Wesley, absolventkou studia biologie, která se později vydala na cestu manažerky a konzultantky. Jednoho dne u večeře zmínila svůj dětský koníček, sbírání a vyměňování zásobníků na sladkosti PEZ, které se po mnoho let vyráběly v široké paletě barev a provedení, často napodobující postavičky z kreslených seriálů. Množství takových nadšenců bylo neuvěřitelné, napříč celými spojenými státy, ale nebyl nikdo, kdo by organizoval vyměňování v San Francisku. Pro Omidyara to byla výzva, vytvořit internetové společenství spojující přímo sběratele PEZ zásobníků, kteří je tak mohou dát do aukce. Vytvořil jednoduchou aplikaci na vlastních internetových stránkách, nazval ji Aukční web a zprovoznil ji ke dni 4.září 1995. Byznys explodoval a návštěvníci začali do dražeb registrovat položky nepředstavitelné rozmanitosti. Omidyar si z každého prodeje začal účtovat drobnou částku a reinvestoval ji do rozvoje stránek. Zisky brzy nahradily jeho příjem v General Magic a Omidyar se rozhodl plně věnovat svému vlastnímu podnikání. Byznys se rozšiřoval po celém světě geometrickou řadou, člověk od člověka, sami uživatelé byli největší reklamou. Omidyar přidal na Aukční web fórum, ve kterém se uživatelé navzájem hodnotili ve své čestnosti a spolehlivosti.
Přejmenování společnosti na eBay proběhlo v roce 1997 a Omidyar začal prudce propagovat svoje služby a už v průběhu roku eBay poskytovala téměř 800 000 aukcí denně. V roce 1998 měla eBay již jeden milion registrovaných uživatelů a hodnota společnosti vzrostla na 3 miliardy dolarů. Do vedoucích pozicí, které původně sám Pierre Omidyar zastával najal zkušené ředitele jiných společností.
Ohromná expanze eBay se ale neobešla bez bolestí. V roce 1999 společnost zažila několik kolapsů serverů, které trvaly až 22 hodin, ale Omidyar se rozhodl neztratit důvěru návštěvníků. Společnost provedla více než 10 000 telefonátů Top uživatelům a nejvlivnějším obchodníkům, aby se omluvila za přerušení s ujištěním, že do budoucna všem případným kolapsům bezpečně předejdou. eBay tak pokračovala ve své spanilé jízdě růstu a prosperity.
Obrat dvě miliardy jen za rok 2003 a více než 95 milionů registrovaných uživatelů, prodávajících zboží ve více než 45000 kategoriích. Strategickým prodejem podílů společnosti eBay expandovala přes Evropu až do Asie, s počínajícím vlivem na dvou největších světových trzích, Číně a Indii. Pierre a Pamela se vzali, společnost pokračovala v růstu a tak se rozhodli dát většinu svých příjmů na humanitární činnost a dobročinnost.
Pierre Omidyar je ve výkonné radě Tuftovy Univerzity, Institutu Santa Fe a Omidyarově Fondu. Pierre a Pamela Omidyar veřejně prohlásili, že po dobu příštích 20 let budou 99% svých příjmů darovat neziskovým organizacím. V listopadu 2005 Omidyarovi předali dar 100 milionů dolarů Tuftovu Fondu, který je doposud největším soukromým darem neziskové organizaci v dějinách. Správní rada bude rozdělovat tento dar na podporu podnikavých obyvatel zemí třetí světa tak, aby se pozvedly ze své chudoby.