Je spousta lidí, kteří o sobě tvrdí, že nejsou studijní typ, že jim učení nešlo či je nikdy nebavilo, nikdo je k tomu nevedl, atd. Pravda je však úplně jinde. Naši rodiče ani většina učitelů nás nenaučili se učit, protože ne každý to opravdu umí. Stačí si vzpomenout na oblíbeného učitele a určitě zjistíte určitou spojitost s učitelem a vaší vzpomínkou či vztahem k danému předmětu. Jinými slovy – jestliže vás učitel dokázal vtáhnout do své výuky tak, že jste zapojili více svých smyslů a stali jste součástí toho, co jste se měli naučit.
Každý jsme jiný, každý máme jiné potřeby, jinak přistupujeme k učení, ale znalost jistých souvztažností nám může učení usnadnit. Je velmi zajímavé vidět, jak rychle se například cizí jazyk zvládají naučit předškolní děti. Styl jejich výuky se diametrálně odlišuje od běžné výuky a to i na základní škole. Předškolní děti se nebiflovaly nějaké imaginární výrazy, ale cizím jazykem doslova žily, slova si ohmataly, ochutnaly, očichaly. Ač to může znít jakkoliv legračně, když se nad tím opravdu zamyslíme, napadne vás otázka.
Proč by se tímto způsobem nemohli učit i dospělí? Proč neudělat z učení zábavu?
Děti se učením baví, zatímco dospělí považují jakoukoliv výuku za povinnost. Zůstaňme u výuky cizího jazyka, jako u názorného příkladu.
Jako motivace k učení většinou nevede dospělé představa, že to bude zábava. Motivace je totiž samozřejmou a podstatnou částí výuky, jenž každého většinou nastartuje, ale co dál? Jak dlouho nám motivace vydrží a kde ji hledat, když se jí nedostává? Abychom se cokoliv naučili, je třeba s tím zároveň žít, ne jen sedět a učit se. Musíme zapojit co nejvíce svých smyslů, jako je zrak, sluch, hmat, čich a chuť. A potom není třeba k výuce cizího vyjet za hranice a být tak limitováni financemi nebo časem.
COKOLIV SE CHCEME NAUČIT, MUSÍME HNED OD POČÁTKU AKTIVNĚ POUŽÍVAT !
Co si pod tím představit?
Každý člověk má 100% paměť, ve které má minutu po minutě uložený celý život včetně všech informací, které kdy získal. Otázkou tedy zůstává, jak se k těmto informacím dostat, jak je uspořádat a přerozdělit, aby sloužily k těm účelům, které potřebujeme. K zapamatování běžně používáme jen levou mozkovou hemisféru (logickou) a pravá lenoší, slábne a leniví.
K zapojení obou hemisfér nám pomáhá např. vizualizace, spojení informací s emocemi či pohybem. Čím více smyslů zapojíme, tím více spojení s danou informací v mozku aktivujeme. Jestliže se snažíte zapamatovat si informaci jen opakováním, vznikne pouze jedno spojení, které se může ve vypjatých situacích přerušit a k informaci již nevede žádná náhradní cesta. Když však vědomě vytvoříme cestiček více, osvojíme si jakoukoliv učební látku mnohem rychleji.
Co nám může dopomoci k rychlému zapamatování si čehokoliv?
– Vizualizace
– Obrazová paměť (asociace, metafory)
– Propojování hemisfér
– Podpora myšlení (verše, krátká slovní spojení)
– Autosugesce
– Informace podpořená pohybem ( gestikulace)
– různé techniky k přeprogramování mozku – EFT, meditace, afirmace, apod.
Jak na to?
Dodržujte při jakékoliv výuce 3 praktické kroky:
a) duchapřítomné soustředění – seznamování se s tématem
b)logické porozumění – zařazení informací do vlastního systému chápání za pomocí obou hemisfér
c)okamžité praktické vyzkoušení – trénink
Je nutno střídat aktivní a pasivní trénink tak, aby se výukové téma zařadilo co nejhlouběji do reality.
Vždy pomáhá uvolněná atmosféra, což umocňuje zapamatování si informací a propojení hemisfér, díky kterému se zlepšuje zpětné vybavení. Je možné si zahrát i nějakou hru na dané téma. Učební látku si můžeme nahrát nebo nechat od někoho přečíst, přičemž student pasivně poslouchá. K zesílení efektu je dobré podbarvit pasivní poslech třeba hudbou. Poté následuje mluvení v učební látce, diskuse, otázky a zažívání si toho, co se potřebujeme naučit. Jakákoliv skupina umocňuje výukový efekt a nutné je i samostudium (aktivita navíc, díky které do tématu více proniknete). Dalo by se přirovnat ke školním domácím, protože pomáhá přemýšlet o daných tématech mimo výukový čas. Je velmi efektivní si obstarat i příslušné pomůcky – knihy, časopisy, filmy apod. Když navíc o učebním obsahu budete diskutovat s jinými osobami, měníte své role ze studenta na učitele a tím se otočí váš postoj k tématu.
Jestliže se chcete naučit např. nějaký cizí jazyk, najděte téma, které je vám nejbližší a spojte jej s výukou. To, co vás baví a máte k tomu již vybudovaný vztah, si mnohem lépe zapamatujete.
V případě odborných oborů či jiných témat je třeba je co nejvíce spojit se svou realitou. Objevujte význam tématu v každodenním životě a tím se stane jeho součástí.