Jakmile Robert opustil kariéru letce v armádě USA, a poté i místo jednoho z nejlepších prodejců společnosti Xerox, vrhl se do praxe podnikání a za 12 let vytvořil finanční impérium v hodnotě kolem 800 milionů dolarů. Tato část příběhu je více či méně známá. Co se však stalo poté? Když ve 47 letech dosáhl statusu miliardáře, začal bilancovat. Po rozhovoru se svým blízkým přítelem, jenž byl se svým majetkem o něco napřed, dal na jeho radu. „Roberte, už máš vyděláno na celý život. Udělej si tedy jednu laskavost. Kup si chatu na horách, někde daleko od velkoměst. Vezmi si roční dovolenou a mezitím, co budeš vnímat krásu přírody a cítit klid v mysli, udělej rozhodnutí, jakým směrem se vydáš v životě dál.“
Pokud se vám zdá, že Robertův úspěch je výsledkem myšlenek jeho bohatého táty, pak vězte, že jde o pravdu pouze poloviční. Nebýt totiž jeho chudého táty, nikdy bychom o Robertovi pravděpodobně neslyšeli jako o géniovi ve vzdělávání o finanční inteligenci. Po roce stráveném na odlehlém místě totiž padlo definitivní rozhodnutí. „První polovinu svého života jsem žil jako bohatý táta a vydělával peníze. Druhou polovinu prožiji jako můj chudý táta a budu učitel.“ Rozdíl byl jen v tom, co se rozhodl učit a jaký výsledek při tom dosáhl.
Kdokoliv z vás má zkušenost s vyučováním, nebo alespoň s vedením libovolně velkého týmu lidí, na vlastní kůži poznal překážky, které při předávání poznatků druhým stojí v cestě. Robert si uvědomoval, že nebude vůbec jednoduché splnit svůj cíl ve změně mentality lidí, co se týče peněz, ale měl jednu zásadní informaci. Platí totiž pravidlo: Přečtu-li si něco, budu si to pamatovat jeden den. Uvidím-li něco, zapamatuji si to na týden. Udělám-li něco, budu si to pamatovat celý život.
Zrození výjimečné deskové hry bylo dílem této jediné myšlenky. Jakmile se Robert rozhodl, že nejjednodušší způsob, kterým může předat své poslání, je učit jej hrou, a tudíž vlastní zkušeností svých studentů, potřeboval ke hře návod. Začal psát. Psal tak dlouho, až měl před sebou zhruba osm set stran rukopisu. Některé nadšence by tak dlouhý manuál ke hře, která prakticky garantuje zbohatnutí, jistě neodradil, ale Robert chtěl zasáhnout co největší množství lidí. Svůj původní rukopis tedy rozdělil do tří knih: Bohatý táta, chudý táta, Cashflow kvadrant a Bohatý táta radí, jak investovat.
Díky tomuto rozhodnutí dnes mnoho lidí zná právě knihy Roberta, ale ke hře se často nedostanou. Přitom právě ona je tím nejzákladnějším a pro začátek jistě nejdůležitějším nástrojem. Právě díky praktické zkušenosti ze hry si dokážete nabyté informace mnohem lépe uvědomit, a co více… během hry se projeví mnoho vašich finančních návyků, ať už špatných, nebo těch dobrých.
Jaký je tedy princip deskové hry, která na první pohled může být pouze upravenou verzí Monopoly? Především hráči nehrají proti sobě a nesoutěží navzájem, důraz je kladen na pozici vítěz-vítěz. Pro ty z vás, které právě ono obírání spoluhráčů při hrách typu Monopoly odrazovalo, je tato hra splněným snem. Samotný průběh hry má dvě části. Začínáte v Krysím závodě, který reprezentuje tradiční koloběh v zaměstnání, jehož připodobněním je křeček v kolečku – ráno nastoupí a celý den utíká, aby na konci zjistil, že je vlastně na stále stejném místě.
Z krysího závodu se lze dostat pouze tak, že nashromáždíte dostatečný pasivní příjem ze svých aktiv – tj. věcí, které vám vydělávají peníze, aniž byste jim museli věnovat čas. Aktiva jsou ve hře především nemovitosti, akcie, podnikání nebo obligační fondy. Jakmile tento příjem přesáhne vaše celkové výdaje, dostáváte se na tzv. Rychlodráhu, kde se točí už mnohonásobně vyšší peníze. Co to znamená v reálném životě? Prakticky to, že jste si vybudovali dostatečný příjem, který vám pravidelně přichází na konto bez nutnosti vaší práce a z něj zaplatíte všechny své výdaje. Na Rychlodráze už jde jen o to stoupnout na políčko s předem určeným snem a ten si pořídit. Tím hru končíte a stáváte se vítězem. Protože právě splněné stanovené cíle a sny jsou důvodem, proč tuto hru hrát.
O vaší finanční situaci si v průběhu celé hry děláte přehled na jednom listu A4, kde najdete bilanční rozvahu i výsledovku. Tím Robert skrytě vyučuje základy účetnictví, velmi jednoduchým a názorným způsobem. Kromě svých vlastních investic sledujete i počínání spoluhráčů, které může být také velmi poučné. Ve hře nepřijdete ani o zábavu, když se vám narodí fiktivní dítě a musíte za něj platit výdaje, pořídíte si obří televizi, jen abyste zjistili, že vás finančně užírá a není to vlastně žádný požitek, pokud na ni opravdu nemáte, a další finanční principy, které jsou obecně platné a velkou většinou lidí obecně ignorované.
Nemusíte číst každou knihu od Roberta Kiyosakiho, jen abyste byli schopní hru s úspěchem ukončit. Stačí selský rozum a hráč, který zná základní pravidla, má alespoň jednu herní zkušenost a můžete se na to s chutí vrhnout! Budete překvapení, jaký rozdíl udělá ve vašem životě. Protože jak říká Robert: Čím více tuto hru hrajete, tím více bohatnete… protože pokud se týče bohatství, tak vaším největším aktivem je finanční inteligence.
Na oficiálních stránkách Roberta Kiyosakiho naleznete databázi aktivních CashFlow klubů po celém světě. Stránky toho nejzkušenějšího v ČR jsou www.cash-flow.cz
Petře, i když jsou v článku znát Vaše prodejní řeči z představování marketingového plánu z Amway, děkuji Vám za připomenutí této hry. Pracovní povinnosti mě donutili tuto hru nechat ladem. Ještě tento týden si ji zahraju.
Vážený pane Ondřeji, děkuji za připomenutí, že díky Robertu Kiyosakim a Amway se jeho myšlenky mohou dále šířit a inspirovat lidi jako jste Vy a jistě spoustu dalších, aby oprášili krabici s CashFlow a dosáhli zas o něco většího úspěchu a tím zvýšili blahobyt nás všech. S přáním příjemného dne, Petr Gogolín
Základy finanční gramotnosti už učím 3 roky na pražské základní škole pomocí hry Cashflow 101 a výsledky dětí jsou skvělé. Konečně škola hrou v praxi. Pak už není tak obtížné probrat možnosti v podnikání či investování. Bohužel -zřejmě jsme v ČR jediní a o finanční gramotnosti vyučované už na ZŠ se jen mluví a mluví a mluví a …nic.
Více najdete na Peníze – autor Petr Čermák
jsem nadšen z Vaší iniciativy ve vzdělávání žáků ZŠ touto pomůckou a tímto směrem! Je fantastické vidět, jak jeden člověk může ovlivnit vývoj dětí v raném věku tím správným směrem. Když jsem váš komentář četl své matce jako skvělý příklad člověka, který si vzal odpovědnost a leadership, aby udělal změnu, nedokázala pochopit užitečnost vzdělávání o finanční inteligenci už na ZŠ. Naprosto nepochopila jakou důležitost to má a jak je to potřebné, argumentovala že takové informace by měly být až v pozdějším věku. Proto Vás prosím, jestli můžete napsat Vaše zkušenosti s přístupem rodičů i dětí, jsem si jistý že to ocení i další naši čtenáři. Petr Gogolín, redakce
Děti na základní škole nejsou ještě tak výrazně poznamenány přístupem rodičů k financím a je možno je nasměrovat i k jiným způsobům řešení života-mohou být nejen zaměstnanci,ale časem i investory a podnikateli a někteří si po čase vybudují i větší firmu.Otevíráme jim tak více možností v životě a čemu se budou věnovat, to už může ovlivnit více střední škola a vlastní vzdělávání.
Peníze nejsou cílem,ale bez nich je vše obtížnější-takže proč je neumět co nejvíce zvládat. Bohužel společnost toto stále podceňuje a tak ještě dlouho budeme mít národ finančních analfabetů-ikdyž se Češi hodnotí známkou 3.
Více :www.penize.cz Kdy se Češi naučí rozumět financím
.
Nejdříve je nepříjemná, později může i ohrozit vztah. Žárlivost - obava ze ztráty blízkého, jeho plné pozornosti, lásky a času. Provází ji pochyby o...
Jelikož lidé stále častěji využívají výkonné telefony ke kancelářské práci, omrkli jsme několik aplikaci, jež mohou takový způsob práce ulehčit. Samozřejmě, aplikace jako Zoom...
Duševní zdraví zahrnuje naši emocionální, psychologickou a sociální pohodu. Ovlivňuje to, jak myslíme, cítíme a jednáme. Určuje jak dokážeme zvládat stres, ovlivňuje naši emoční...
Petře, i když jsou v článku znát Vaše prodejní řeči z představování marketingového plánu z Amway, děkuji Vám za připomenutí této hry. Pracovní povinnosti mě donutili tuto hru nechat ladem. Ještě tento týden si ji zahraju.
Prosím vás, kde se dá sehnat tato hra ?
Tak už jsem to našel. Měl jsem nejdřív víc hledat a potom psát. 🙂
Vážený pane Ondřeji, děkuji za připomenutí, že díky Robertu Kiyosakim a Amway se jeho myšlenky mohou dále šířit a inspirovat lidi jako jste Vy a jistě spoustu dalších, aby oprášili krabici s CashFlow a dosáhli zas o něco většího úspěchu a tím zvýšili blahobyt nás všech. S přáním příjemného dne, Petr Gogolín
Základy finanční gramotnosti už učím 3 roky na pražské základní škole pomocí hry Cashflow 101 a výsledky dětí jsou skvělé. Konečně škola hrou v praxi. Pak už není tak obtížné probrat možnosti v podnikání či investování. Bohužel -zřejmě jsme v ČR jediní a o finanční gramotnosti vyučované už na ZŠ se jen mluví a mluví a mluví a …nic.
Více najdete na Peníze – autor Petr Čermák
Vážený pane učiteli,
jsem nadšen z Vaší iniciativy ve vzdělávání žáků ZŠ touto pomůckou a tímto směrem! Je fantastické vidět, jak jeden člověk může ovlivnit vývoj dětí v raném věku tím správným směrem. Když jsem váš komentář četl své matce jako skvělý příklad člověka, který si vzal odpovědnost a leadership, aby udělal změnu, nedokázala pochopit užitečnost vzdělávání o finanční inteligenci už na ZŠ. Naprosto nepochopila jakou důležitost to má a jak je to potřebné, argumentovala že takové informace by měly být až v pozdějším věku. Proto Vás prosím, jestli můžete napsat Vaše zkušenosti s přístupem rodičů i dětí, jsem si jistý že to ocení i další naši čtenáři. Petr Gogolín, redakce
Děti na základní škole nejsou ještě tak výrazně poznamenány přístupem rodičů k financím a je možno je nasměrovat i k jiným způsobům řešení života-mohou být nejen zaměstnanci,ale časem i investory a podnikateli a někteří si po čase vybudují i větší firmu.Otevíráme jim tak více možností v životě a čemu se budou věnovat, to už může ovlivnit více střední škola a vlastní vzdělávání.
Peníze nejsou cílem,ale bez nich je vše obtížnější-takže proč je neumět co nejvíce zvládat. Bohužel společnost toto stále podceňuje a tak ještě dlouho budeme mít národ finančních analfabetů-ikdyž se Češi hodnotí známkou 3.
Více :www.penize.cz Kdy se Češi naučí rozumět financím
.