Potraviny, které vám dodají energii během dne

1
1820

Touha po spánku. Vybité baterky. Únava. Jsou vám tyto pocity blízké, ale přesto musíte každý den zatnout zuby a vydržet vzhůru, protože vás tlačí termíny? Zapomeňte na litry kofeinu v podobě kávy a energetických nápojů. Máme pro vás několik zdravých tipů, které si zamilujete. Zkuste změnit jídelníček a začněte pojídat potraviny, které vás doslova nabijí energií.

potraviny

Jste unavení? Změňte svůj jídelníček!

To, co jíme, má zázračnou moc. Díky správnému jídelníčku dokážeme bojovat s nemocemi, nadváhou a také chronickou únavou. Některé potraviny nás unavují a způsobují, že se cítíme jako medvědi před zimním spánkem. Naopak, existují druhy potravin, po kterých se budete cítit, jako by vám někdo vléval novou energii do žil. Pokud se cítíte už dlouhou dobu bez síly a jste věčně připraveni zavrtat se do postele, vyzkoušejte náš speciální „antispací“ jídelníček.

  1. Ovesné vločky

Ovesné vločky předčí téměř všechny snídaňové cereálie a většinu pokrmů z celozrnné mouky. Jsou považovány za super jídlo, působí zejména při podpoře našeho trávení. Nejen odborníci na výživu ale i lékaři radí svým pacientům (zejména těm s diabetem), aby jedli zvýšené množství ovesných vloček. Málokdo ale ví, že jsou vločky také účinným pomocníkem proti únavě.

Žaludek dokáže ovesné vločky strávit v rekordním čase, což znamená, že tělo získá rychlou dávku energie. Obsahují velké množství vitamínů a vlákniny, ale zejména draslíku, který je skvělý při momentální i chronické únavě.

 

Kdy a jak jíst: Nejlepší je dopřát si ovesné vločky jako první věc po ránu pro okamžité doplnění energie. Klasika jsou vločky v jogurtu, nápoji nebo celozrnném pečivu.

  1. Banány

Banány jsou perfektní pomocník při stresu a napětí, ve chvílích, kdy potřebujete načerpat energii i zaplnit stažený žaludek. Obsahují přírodní cukr, snad nejstravitelnější forma sacharidů, které si můžete dopřát. I polovina většího banánu vám dokáže pozvednout náladu, doplnit energii, zahnat únavu a zvýšit schopnost soustředění.

Kdy a jak jíst: Kromě konzumace samostatně vyzkoušejte třeba banánový koktejl, nebo rozmačkaný banán s mákem, ořechy či vločkami (použít rozmačkaný banán je také skvělou alternativou do müsli místo jogurtu či mléka).

  1. Semínka a mandle

Naprosto skvělou variantou na ospalost je hrst nejrůznějších semínek. Nejen že vás chroupání vytrhne z letargie, ale hlavně vám semínka dodají potřebnou energii. Největší bojovník proti únavě je sezamové semínko, které dokáže zahnat i chmurnou náladu.

Akutní ospalost zaženou také mandle, které jsou bohatým zdrojem vápníku, fosforu, hořčíku a draslíku. Nedostatek hořčíku způsobuje problémy s chronickou únavou. Díky mandlím povzbudíte látkovou výměnu a nastartujete organismus. Pravidelná konzumace mandlí posiluje nervový systém a pomáhá nejen proti únavě, ale také proti úzkostem a stresu.

Kdy a jak jíst: Zkuste semínka konzumovat rozmixované v nápojích anebo pomazánce – nejen na snídani, ale kdykoli během dne při pocítění únavy. Zkusit můžete třeba halvu – tradiční arabskou pochoutku z rozemletých semínek a medu.

  1. Čočka a klíčky

Hledáte stoprocentní životabudič? Vsaďte na luštěniny. Čočka je levná alternativa přílohy i zdravá svačinka, která je nekonečným zdrojem energie. Je důležitá zejména pro svůj vysoký obsah železa, bez kterého se cítíme unavení a vyčerpaní.

Pokud se připravujete na delší spánkovou deprivaci, vyzbrojte se energetickou bombou – klíčky. Naklíčit se dá téměř cokoli – luštěniny, semínka a nejrůznější obiloviny. Klíčky jsou bohaté na vitamíny a bílkoviny  – nejvyšší obsah bílkoviny je v naklíčené cizrně, mungu, čočce a hrachu.

Kdy a jak jíst: Pokud se vám vybavuje čočka na kyselo s klobásou, jste úplně vedle. Z čočky si připravte studený salát, pomazánku nebo třeba indickou kari polévku. Nejlépe je konzumovat čočku na oběd nebo ve formě polévky či pomazánky také na snídani.

Pro doplnění okamžité energie doplňujte svačinku klíčky. Můžete je přidat do salátů, polévky, ale i jen tak posypat na bagetu.

  1. Zelený čaj

Správný jídelníček je potřeba doplnit také zdravými tekutinami. V případě ospalosti dokáže zahnat únavu i sklenice studené vody, výbornou alternativou je třeba čerstvá ovocná šťáva. Snad nejlepším pomocníkem proti únavě je zelený čaj, který je nejen povzbuzující, ale také velice zdravý. Oproti čaji černému neprochází fermentací, takže si zachovává zdravé složky obsažené v lístcích, zejména velké množství antioxidantů.

Kdy a jak pít: Zelený čaj se doporučuje pít pravidelně během dne i ve chvílích akutní únavy. Obsahuje kofein, který povzbuzuje mozkovou aktivitu. Podle výzkumu, který uveřejnil server Health, je možné konzumovat až 5 šálků zeleného čaje denně.
© Gabriela Otteová

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here