Giovanni Battista „Pinin“ Farina: Božský Pininfarina

1
383

Giovanni Battista Farina se narodil 2. listopadu 1893 v Turíně jako druhý nejmladší z jedenácti sourozenců. Bylo to právě zde, kde se zrodila i jeho slavná přezdívka „Pinin“, která v překladu znamená „nejmladší bratr“. Z drobného pošklebku se ovšem stala ikona. V roce 1961 italský prezident osobně podepisuje schválení žádosti o nejslavnější změnu jména v italských dějinách a Giovanni nabývá úředně jméno, kterým jej všichni lidé nazývali již desítky let, Pininfarina.

V jedenácti letech začal pracovat v karosářské firmě svého bratra Stabilimenti Farina, v níž později během první světové války dohlížel na výrobu leteckých trenažerů, za které získal uznání úřadu vojenského letectví. Hotová posedlost růstem a rozvojem svých schopností jej vedla za oceán do bašty průmyslového rozmachu, USA. Osudové setkání s Henry Fordem v Detroitu zažehlo v srdci mladého Pininfariny touhu uspět na svobodném trhu. A i přes naléhání automobilového giganta se vrátil do rodné Itálie, aby veškeré své pozitivní dojmy zhmotnil a postavil se čelem své životní a osudové výzvě.

Po návratu se ještě tentýž rok oženil s Rosou Capassovou, která mu dala dva syny, Gianna a Sergia. V roce 1921 usedá do kokpitu vlastnoručně sestrojeného vozu v závodě Aosta-Gran San Bernardo. Jeho start vzbuzoval mezi řidiči upravených závodních speciálů spíše posměšky. Všichni pozorovali mladíka, který si do velkého závodu dovezl své vozítko a odhodlaně se postavil těm nejlepším. V tento den Giovanni Battista „Pinin“ Farina zanechal všechny jezdce daleko v prachu za sebou a ustanovil traťový rekord, který nebyl po více než jednu dekádu překonán. A tehdy započal americký sen v Itálii.
V roce 1930 odchází z bratrovy fabriky a zakládá Carrozzeria Pinin Farina. Měl plán stavět speciální konstrukce vozů, které se budou vymykat všemu známému. S nejvyšší řemeslnou zručností toužil otevřít v automobilovém průmyslu novou kapitolu nezávislého designu a výroby. Vybavil svoji malou dílnu moderní technikou, zaměstnal zručné mechaniky a obráběče a brzy dosahoval tempa 8 vyrobených vozů denně. Jméno Pinin Farina získávalo na věhlasu a Battistovy světové kontakty zpřetrhala až druhá světová válka.
Po jejím skončení otevřel již třiapadesátiletý Pinin brány úspěchu, když jeho model Cisitalia umístilo do své sbírku Muzeum moderního umění v New Yorku. Jednoduchý a čistý design ztrhl automobilový svět a zlomil nejedno paradigma, což se jasně projevilo na nových standardech v odvětví. V roce 1952 společně se svým synem Sergiem navázalo jméno Pininfarina spolupráci s Ferrari. Právě Sergio převzal veškerá jednání s Enzem Ferrari na svou odpovědnost a stal se pozdějším autorem nejslavnějších designů.
Posledním vozem, který Giovanni Battista Pininfarina navrhl, byla slavná Alfa Romeo 1600 Spider Dueto. Měsíc po jeho březnovém uvedení na Ženevském autosalonu, 3. dubna 1966 starý Pinin umírá. Syn Sergio, který již dříve v roce 1950 absolvoval na Turínské polytechnice, převzal rodinné dědictví.
Sergio svůj život neomezoval pouze na výrobu vozů. V letech 1974 až 1977 byl profesorem automobilového designu právě na Turínské polytechnice, po osm let byl poslancem Evropského parlamentu, 1988 – 1992 zastával post prezidenta konfederace italských průmyslníků a byl předsedou či prezidentem více než půl tuctu dalších významných institucí.
Pod rukama Sergia značka Pininfarina během dvaapadesáti let vzrostla z produkce 524 vozů ročně na 53 000, z 560 zaměstnanců jsou dnes 3 000 a obrat více než zdevadesátinásobil. Jemu samotnému bylo uděleno více než třicet cen, uznání a řádů za úspěchy v odvětví průmyslu, leadershipu a filantropii. Sergio Pininfarina i dnes pokračuje jako čestný předseda ve šlépějích svého otce a činí jeho jméno v novém miléniu ještě zvučnější.
Jistě vám o ikoně Pininfarina mnoho vypoví i výčet některých z jejích nejslavnějších modelů: Fiat Dino Spider, Ferrari Daytona, Ferrari 308, Rolls-Royce Camargue, Jaguar XJ6, Ferrari Testarossa, Ferrari 288 GTO, Ferrari 328, Alfa Romeo 164, Cadillac Allanté, Ferrari F40, Ferrari Mythos, Jaguar XJ220, Fiat Coupé, Ferrari F355, Alfa Romeo GTV & Spider, Peugeot 406 Coupé, Mitsubishi Pajero, Ferrari 550 Barchetta, Ferrari 360 Spider, Ferrari 575M Maranello, Enzo Ferrari, Maserati Quattroporte, Ferrari 612 Scaglietti, Maserati Birdcage 75th, Volvo C70, Ferrari 599 GTB Fiorano, Ferrari P4/5 by Pininfarina, Ford Focus CC by Pininfarina, Maserati GranTurismo.

1 komentář

  1. Nejen auta, ale například i montovaný dům elk.arte pochází z dílny Pininfarina (www.elk.cz), dokonce je možné si jej projít a prohlédnout v Brně v areálu Eden 3000… a stojí to za to 🙂

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here