Znáte to. Na mysl vám přijde geniální nápad ohledně podnikání, nějakého projektu či realizování nějaké akce. Začnete být nadšeni pro věc. Okamžitě pokračujete s realizací projektu, snažíte se všechno co nejrychleji udělat, aby váš nápad konečně spatřil světlo světa. Dokončíte to a spustíte v rámci týdnů, nepromýšlíte, prostě jdete za vaší tužbou. Ovšem zde přichází jeden problém. Většina takovýchto projektů nebo nápadů selže již v počátku. Nebo alespoň nemá takovou odezvu, jakou jste čekali. Nadšení postupně upadne a stejně tak i váš projekt. Nejhorší na tom je, že tohle se stává i u dobrých nápadů, které mají obrovský rozvojový potenciál do budoucna. Zatímco u dlouhodobě promyšlených nápadů se ve větším procentu stává, že uspějí a neztratíte motivaci. Proč se tohle vůbec děje? Jak to, že tak rychle upadne vaše nadšení i když jste byli přesvědčení, že tohle je to pravé?
V zásadě tu jde o to, že pokud něco přijde na mysl v takové rychlosti, tak je to pravděpodobně nápad, který je jako malý stromek. Malý stromek taky nezasadíte a nečekáte, že za měsíc z něj začnete sklízet jablka. Strom musí růst, nové větve musí přibýt a až poté začnete sklízet plody. Další z problémů je, že si předem nezjistíte, jak takovýto strom máte zalévat, či jak se o něj starat. Proto většina těchto nápadů uhyne hned v počátku. Ale co ta ztráta nadšení? Hlavní důvod, proč motivace upadá, je uspěchanost nápadu. Čas od nápadu po realizaci je tak krátký, že vám nevadí se ho vzdát, neinvestovali jste do něj takové množství času a úsilí. Pokud si nápad důkladně promyslíte a postupně začnete budovat půdu pro jeho realizaci, tak máte více času promyslet všechny faktory, který tento nápad bude obnášet. Je ovšem v pořádku si trochu popustit z uzdy a vytvořit jakousi předzvěst vašeho projektu. Vnést trochu toho extatického nadšení do nudného plánování. Vytvořit si logo, poradit se s návrhem webové stránky, pokud bude potřeba. Váš projekt nikdy nebude promyšlený do dokonalosti. Vždycky se setkáte s nějakou nepřízní osudu, ale díky dlouhodobému plánování na ni můžete být připraveni a ve výsledku si odnesete cennou zkušenost a přetrvání vaší myšlenky. Co je tedy lepší? Důležitá je vždy rovnováha, všeho moc škodí. Existovaly projekty, které se od nápadu k realizaci posunuly za týden, ale další týden už v podstatě neexistovaly. A stejný extrém je u projektů, které jejich stvořitelé promýšlejí takovou dobu, že je ve výsledku vůbec nezrealizují anebo jakmile jej zrealizují, tak zjistí, že někdo už udělal dříve něco podobného.
Nebojte se svoje nápady zrealizovat brzy, ale nejdřív musíte vědět, co děláte a co to všechno obnáší. Největší kámen úrazu je vždy špatná příprava a nečekané situace. A naopak nečekejte se svými nápady příliš dlouho. Dlouhodobé promýšlení není špatné, ale nesmí být na úkor pohybu vpřed. Poté se totiž lenost stane vaším nejhorším nepřítelem a váš zamýšlený projekt zůstane pouze obyčejnou myšlenkou, která mohla být obrovským úspěchem.
© Jan Drápal