Budování firem s hodnotou v miliardách dolarů je statisticky podobně náročné jako hledání jednorožců. Oproti jednorožcům však máte jistou šanci na úspěch! Kolik takových firem je? Kdo a kdy je založil? Jak dlouho a kde je budovali? Odpovědi najdete v článku, alespoň tedy pro firmy americké.
Investiční společnosti se živí financováním rychle rostoucích firem, není tak s podivem kolik dat mají k dispozici. S podivem je, že jsou ochotny je čas od času zveřejnit. Jako nyní investiční firma Cowboy Ventures, která zveřejnila data o startupech poslední dekády… a soustředila se na takzvané jednorožce, tedy firmy o hodnotě jedné a více miliard dolarů.
Nějaký rychlý fakt? 0.07% je pravděpodobnost, že vaše firma bude mít jednou hodnotu jedné miliardy dolarů. Tedy samozřejmě pokud máte americkou softwarovou firmu a máte již nějaký kapitál. V opačném případě jako průměrný Američan a začínající podnikatel je vaše šance kolem 0.00006%.
Podívejme se, jaké firmy posledního desetiletí do klubu vyvolených patří. Samozřejmě Facebook, astronomické číslo současné hodnoty kolem 122 miliard dolarů je v podstatě nepředstavitelné, avšak dítě Marka Zuckerberga je spíše výjimkou. Další v pořadí jako Linkedin, Twitter, Groupon, či Dropbox a Pinterest jsou výrazně menší – jejich průměrná hodnota je 3.6 miliardy dolarů. Jen pro pořádek, z posledního desetiletí nám dalo 39 miliardových jednorožců, téměř všechny z okolí zálivu kolem San Francisca, kde se i nachází slavné Sillicon Valley.
Mark a jeho kamarádi zakládající Facebook jsou statistickou deviací i v dalších parametrech, jejich průměrný věk byl neskutečných 20 let. Nicméně většina jednorožců byla založena třicátníky tvořící tým o třech lidech, většinou se také všichni znali ze studií nebo práce. Jednorožci zpravidla nejsou prvním podnikáním zakladatelů. A asi není překvapením, že budování úspěšných společností není žádný sprint, ale spíše maraton. Průměrná délka běhu počítána v letech ukazuje číslo 7, pouze Instagram a Youtube byly prodány za miliardu již po dvou letech.
Za pozornost stojí i jednorožci předchozích desetiletí, je na nich patrné, jak každá dekáda umožní růst nových gigantů díky rozvoji technologií a novým trendům. V devadesátých letech to byl Google a Amazon, v osmdesátých například Cisco, o dekádu dříve v letech sedmdesátých se zrodily hvězdy jako Oracle, Microsoft a Apple. Kdo si vzpomene na léta šedesátá? Je statisticky pravděpodobné, že právě v tuto chvíli používáte jejich produkt v kombinaci s produkty od výše jmenovaných, tehdy se totiž narodil Intel. Taky se teď nemůžete zbavit myšlenky, jaký asi je ten další trend? Máme pro vás tip, sbalte si kufry a běžte to zjistit do Sillicon Valley!