Kdybyste tuto módní ikonu potkali někde v restauraci, jistě byste si řekli: “To je ale zajímavý chlapík.” To vskutku je – je totiž ověnčen aurou úspěchu, mísící se s neobvyklým vzhledem. Jsme totiž zvyklí na extravagantně zřící návrháře, ale umělecký ředitel Lanvin nic takového nemá ve zvyku. Je to klasik a jednoduchost a krásu promítá i do svých návrhů. Jaká byla jeho cesta až na výslunní?
Elbaz se narodil 12. června 1961 v marocké Casablance do rodiny malířky a kadeřníka. Umělecké vlohy mu tedy byly vštěpovány již od malička, kdy začal tvořit první návrhy. “Když mi bylo asi šest nebo sedm let, každý den jsem na papír nakreslil to, co měla moje učitelka zrovna ten den na sobě. Na konci roku jsem jí všechny obrázky dal. Pro mě bylo kreslení oblečení naplňování fantazie a snů. V mém malém pokojíku jsem se díky tomu cítil jako někde úplně jinde – třeba v Paříži.” Již v tak útlém věku věděl, že je v tomto ohledu výjimečný. Se vším zápalem vystudoval školu zaměřenou na textilní technologie, a první příležitost na sebe nenechala dlouho čekat.
V roce 1987 se přestěhoval do New Yorku a v oboru se neustále zdokonaloval. O 9 let později byl najat jako kreativní ředitel francouzského domu Guy Laroche. Za 2 roky nato už mu byla nabídnuta práce u Yves Saint Laurent a o této úžasné příležitosti řekl: “Pro mě to nebyl kariérní postup, ale realizace mého životního snu!” Osud si ale někdy nemile zahraje i s životy úspěšných, a tak byl po odkoupení YSL firmou Gucci Group Elbaz “odstraněn” a zbaven všeho vlivu ve firmě.
Alber se poté uchýlil do Itálie, ale po 3 měsících ji opustil a v roce 2001 se stal kreativním ředitelem Lanvinu. Se značkou slaví obrovský úspěch a ženy na celém světě ho zbožňují! On je ale taky: “Miluji a respektuji ženy. Pracuji vlastně hlavně se ženami. A jak víte, logo Lanvin znázorňuje matku a dceru. Pořád všem vysvětluji, že to není lev, ani kůň, ale matka s dcerou. To logo pro mne hrozně moc znamená.”
Pozoruhodný je i jeho pohled na komerci a všechen byznys kolem: “Myslím si, že ‘komerční’ není špatné slovo. Není to termín, kterým by se měl zabývat pouze generální ředitel, ale je to něco, co je podstatou návrhu. Navrhářství je vlastně odnož umění, ale taky jsou to věci, které jsou určené ke koupi a užívání.” Pochopil tedy naprosto dokonale, o co v módní branži jde. Na nic si nehraje, svoji práci vykonává s obrovským zanícením a odpovědí jsou stále vzrůstající zisky – ať už se jedná o parfémy nebo jednotlivé kolekce.
Před 8 lety dokonce vyhrál prestižní ocenění CFDA’s International Designer a v listopadu 2010 vytvořil kampaň pro švédský řetězec H&M. Jeho výtvory měly takový úspěch, že lidé spávali před obchody, jen aby si mohli koupit cenově dostupný kus z dílny Lanvin! A to už je tedy slušná dávka inspirace!