Fascinace týdne: Desatero podnikatelských přikázání 2/2

0
1401
Takže desatero podnikatelských přikázání pokračuje, první část si můžete přečíst ve fascinaci týdne z minulé neděle.
5. Nebojte se, buďte mizerní
Tohle neznamená dodávejte špatné zboží nebo špatné služby! Ale pochopitelně vaše inovace může mít určité prvky mizernosti, nedokonalosti apod. Třeba tolik populární a rychlerostoucí Twitter má spoustu vad a chyb, ale přesto mění lidské návyky. První Mac měl spoustu potenciálu ke zlepšení, přesto vytvořil základ budoucnosti výpočetní techniky, a nepotřeboval čekat, až vše bude dotaženo do dokonalosti.
6. Zaměřte se na lidi
Zkuste dodávat své produkty nebo služby všem lidem a výsledkem bude, že budete dodávat něco „ani kočka, ani pes“. Krabicovitá Toyota Scion některým lidem připadá naprosto odporná, ale oddaným fanouškům přijde cool, naprosto úžasná a nedají na ni dopustit.
7. Nechte rozkvést stovky květin
Nikdy totiž nevíte, kde se vaše květiny uchytí a kde vykvetou, takže je nechejte všechny růst! Inovace mohou zaujmout naprosto neočekávanou nebo nezamýšlenou skupinu zákazníků. (Jako například produkt od AVONu, který se náhodou stal oblíbeným repelentem proti komárům.) V takovém případě pak platí – první pravidlo: inkasujte peníze, druhé pravidlo: poznejte, kdo kupuje váš produkt, třetí pravidlo: dejte jim víc důvodů ke koupi. Je to daleko jednodušší, než se ptát zákazníků, kteří nemají zájem „proč nekupujete?“ a usilovat o změnu jejich myšlení.
8. Pěň, holka, pěň
Neustále se zlepšujte! Naslouchejte svým zákazníkům jaké mají nápady. Je to sice náročné, ale inovátor nebo podnikatel musí často ignorovat doporučení negativistů nebo lidí z oboru, kteří tvrdí, že toto by se dělat nemělo. Teprve až je inovace hotova a produkt se dostane do rukou zákazníkům, teprve tehdy je čas hledat zpětnou vazbu.
9. Usaďte se
Nalezněte si své místo na trhu, Kawasaki ukazuje jednoduchý graf unikátnost vs. hodnota a dokazuje, že produkt nebo služba, která zajišťuje hodnotu zákazníkovi, nemusí být unikátní. „Takto DELL vyhrál souboj o hlavní podíl na trhu v prodeji počítačů,“ dodává Kawasaki. Na jeho grafu je spousta internetových společností z konce devadesátých let, které nedodávaly a neměly absolutně žádnou hodnotu. Jen v pravém horním rohu byla vysoká hodnota, unikátní produkty a služby – online prodej lístků, karta pro zrychlení průchodu letištní bezpečností atd. „Horní pravý roh je svatý grál marketingu,“ říká Kawasaki: „To je místo, kde se vytváří hodnota a smysl, kde se vytváří peníze, kde se píše historie.“
10. Používejte pravidlo 10-20-30
Když se snažíte ulovit investora, 10-20-30 znamená maximum deseti powerpointových slajdů prezentovaných nejvýše dvacet minut s použitím 30bodové velikosti písma, jednoduchost je základ! Cílem totiž není odejít domů s podepsaným šekem, ale nebýt vyřazen ze soutěže.
A na závěr dodává bonusový bod k desateru: „Nenechte se potopit přátelskými hlupáky.“ Vysvětlení je prosté, pokud se pohybujete v jedné oblasti podnikání velmi dlouho, vaše schopnost vnímat rychlost inovací za hranicí této oblasti je velmi nízká, příkladem může být šéf Thomas Watson, který v roce 1943 slepě prohlásil, že celosvětový trh s počítači má potenciál možná pěti kusů nebo vedení Wester Union, které nebylo schopno vnímat růst potenciálu telefonu.
Tyto společnosti chytily samy sebe do pasti uvažování, kde již jsou a co dělají, namísto aby hledaly, kde by mohly být. Toto myšlení musíte ignorovat! Sám Kawasaki však uznává, že je to těžké a že sám takovým hlupákem byl… v devadesátých letech mu bylo nabídnuto místo ředitele Yahoo, odmítl, jelikož si myslel, že je to jen další pokus moderní počítačové éry a považoval seznam internetových stránek jako velmi limitovaný potenciál hodnoty. Jak to vidí teď? „Podle mých kalkulací mne toto rozhodnutí stálo kolem dvou miliard dolarů.“

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here