Vyrábí se vozy, které zrychlí na 100km/h pod 5 vteřin. Vyrábí se také vozy, které mají maximální rychlost vyšší než 300km/h. Běžně se ocitáme v záplavě technických údajů o počtu koní, kroutícím momentu, maximálních otáčkách a celkové hmotnosti. Ale existuje pouze několik vyvolených, kteří si mohou dovolit k těmto údajům přidat zápis o bočním přetížení. Mluvíme zde o Pagani Zonda F, Ferrari Enzo a o Koenigsegg CCR, kterému bude věnován právě tento článek.
Ještě do nedávna nepřekonaný držitel světového rychlostního rekordu sériově vyráběných vozů, stroj, který Vám vpumpuje do žil záplavy adrenalinu sotva na něj pohlédnete. Design synonymem totální nadvlády, nesmlouvavé tvary, výraz samuraje ze spojení vnitřní síly a pokory. A pod tím vším pečlivě uloženo 806 koňských sil zodpovědných za zrychlení 3,2s a maximální rychlost 395+km/h.
Necelý metr vysoká balistická střela, pokud nepočítáme 10cm prostoru mezi Vámi a asfaltem, opravdu připomíná osobního strážce japonského císaře. Přední světlomety jsou ohraničeny černou linkou a proti předešlému Koenigseggu CC8S, jsou ostřejší a jednoznačně působí agresivněji. Boční architektura je takřka totožná, rozdílné jsou pouze dimenze designových bloků, které tak propůjčují Koenigseggu CCR čistší a líbivější tvary.
Přistoupíte-li k vozu a stisknete tlačítko dálkového ovládání, dveře se celé vodorovně vysunou mimo karoserii a poté otočí o 90° kolmo vzhůru. Interiér není čistě účelový, jak bývá zvykem u jiných vozů stejné třídy. Kůží potažené skořepiny sedadel mají výrazné boční vedení pro případ, že by jste chtěli vyzkoušet potenciál 1,3 G bočního přetížení. Ovladače na středové konzole jsou kruhově uspořádané do podoby zvěrokruhu. Ventilátory připomínají kryty motorů tryskových letadel a jednoduchá, nezvykle dlouhá řadící páka trčí obscénně do prostoru mezi Vámi a spolujezdcem. Rozměry interiéru se přizpůsobují požadavkům každého jednotlivého zákazníka. Střešní panel je odnímatelný a pro jeho uložení vyhradili konstruktéři místo pod přední kapotou. Pod zadní kapotou se pak skrývá motor V8 o objemu 4700cm3, který při 5700 otáčkách vytváří brutální točivý moment 920Nm.
Konstrukce i šasi jsou slisovány z 21 vrstev karbonových vláken, každé zvlášť impregnované. Ultralehký materiál, který nerezaví a je pětkrát tužší než ocel tak zajistil hmotnost pouhých 1180kg, z čehož skořepina karoserie zaujímá pouhých 62kg. O odhlučnění kokpitu se stará 35kg těsnící hmoty, která účinně snižuje i množství vibrací přenášených z motoru. Rozložení hmotnosti na nápravy je téměř ideální, 43/57. Vytrvalou spoluprácí designérů a konstruktérů se podařil v aerodynamickém tunelu snížit koeficient odporu vzduchu na neuvěřitelných 0,297. Propracovaný systém otvorů a difuzorů dělá z vozu jeden velký spoiler generující dostatečný přítlak, aby se vůz neutrhl ani v rychlosti 400km/h. Dopomáhá k tomu také obutí Michelin Pilot Sport 2 s asymetrickým vzorem. Kola mají celkové rozměry 19/9,5 palců vpředu a 20/12,5 palců vzadu.
Za příplatek si můžete dopřát rozšíření výbavy vozu o sekvenční převodovku, zadní kameru, GPS nebo parkovací senzory. Samotná základní výbava je proti konkurenčním vozům velice štědrá, od kůže, přes stereo a klimatizaci až po ručně šitý přesně padnoucí obal vozu. Cena je prozrazována pouze vážným zájemcům a Koenigsegg ji nezveřejňuje, musíme se tedy spokojit s naším odhadem, vycházejícím z cen srovnatelných vozů, přibližně 23 000 000 Kč.
Christian von Koenigsegg, který značku v roce 1993 přivedl k životu, může být po právu hrdý. Podařilo se mu zasadit ránu Enzu, Carreře GT i Maserati MC12. Koenigsegg CCR naleznete při listování Guinessovou knihou rekordů celkem osmkrát. Sebevědomý Švéd se prostě nespokojí s jiným než prvním místem. A to je důvod, proč můžeme v brzké době čekat jeho odpověď na nového vyzyvatele, který na asfalt vypustilo znovuzrozené Bugatti, Bugatti Veyron.