Zakladatel prvního a neznámějšího českého portálu Ivo Lukačovič není mezi běžnými uživateli příliš známý, mnohými je však považován za otce českého internetu a technologického vizionáře. Dokonce byl zvolen osobností českého internetu, on sám se nicméně za žádnou osobnost či celebritu nepovažuje. Říká se, že je jedním z mála, který se nenechal pohřbít svými úspěchy, zůstal na špici a ještě k tomu normální. Sláva mu totiž nestoupla do hlavy, což dokládá i řada jeho přednášek a rozhovorů, kterých se v posledních letech zúčastnil, třebaže na veřejnosti vystupuje poměrně nerad.
Ivo Lukačovič se narodil 7. února 1974 v Praze. Už jako malý kluk neustále něco vymýšlel a kreslil. Jeho prvním vynálezem, jak s oblibou říká, byla malá krabička, na které se daly po vložení paměťové kazety hrát hry. Jeho snaha výtvor si patentovat však poněkud ztroskotala a tak o několik let později japonská firma Nintendo uvedla na trh vlastní, v podstatě stejný přístroj, pod názvem Gameboy a vydělala na něm miliony. Tehdy si Ivo uvědomil, že svět není tak docela spravedlivý a ne vždy sklízí úspěch ten, kdo něco vymyslí. Není tedy důležité něco vytvořit, je důležité to prodat. A tuto myšlenku měl na paměti, když o několik let později zakládal vyhledávač Seznam.
Po vystudování střední školy nastoupil na strojní fakultu ČVUT a později přešel na fakultu elektrotechniky. Tady se seznámil s internetem, který ho okamžitě nadchnul. Začal zkoumat jeho možnosti a vytvořil také stránky o Járu Cimrmanovi. Nejvíce ho zřejmě fascinovaly zahraniční internetové vyhledávače, a proto se rozhodl vytvořit první vyhledávač i v Česku.
V roce 1995 tak začal programovat vlastní katalog internetových stránek, přičemž se inspiroval úspěšným americkým portálem Yahoo. I ten má svůj vlastní příběh a na Dreamlife jsme se mu před časem věnovali. Internet se u nás v té době teprve dostával do širšího povědomí, a proto se k němu připojovalo jen velmi málo lidí. Rozjezd tak nebyl snadný. Seznam totiž po svém spuštění v roce 1996 nevydělával tolik, kolik bylo na jeho provoz a nákup nového hardwaru potřeba. Přesto však dokázal v poměrně krátké době zaujmout jak uživatele, tak firmy, které byly ochotny do projektu investovat nebo si na jeho domovské stránce zaplatily reklamní proužek.
Nejvýznamnějším investorem se v té době stala švédská společnost Spray, která Iva Lukačoviče lákala na vybudování evropské sítě internetových portálů. V roce 2000 proto získala 30procentní podíl v Seznamu za 2 miliony dolarů, což byla na naše poměry poměrně vysoká částka. Později se však ukázalo, že Spray chce pouze nakoupit velké množství firem a ty následně výhodně prodat. Seznam navíc kvůli vývoji na světovém internetovém trhu neobdržel přislíbené peníze a dostal se tak do finančních problémů. Lukačovič proto využil situace, kdy chtěla švédská vláda prodat stíhačky Gripen a vyvinul tlak na švédského velvyslance, který měl velký zájem na tom, aby byla jeho země vykreslena v co nejlepším světle. Peníze během krátké doby dorazily na účet a krize byla zažehnána. Nyní již firmě nic nestálo v cestě a tak mohl začít její bouřlivý rozvoj.
Směr vývoje ve většině případů určoval Ivo, mnoho nápadů a nových věcí však nechával realizovat někým jiným. Při výběru nových zaměstnanců se více řídil svou intuicí, než předkládanými životopisy. Během krátkého rozhovoru dokázal poznat, jaký člověk je, jaké má vlastnosti a jak se pro danou pozici hodí. Kupodivu mu jeho volby, zejména tedy u významných pozic, vycházely a daní lidé se stali přínosem. Navíc si po celou dobu dokázal udržet firmu pod kontrolou a nepřišel o ni ani v době internetové bubliny na přelomu tisíciletí, kdy mnoho podobných projektů zkrachovalo.
Postupně Seznam spustil dnes notoricky známé služby jako online zpravodajství Novinky, bezplatný e-mail, databázi pracovních nabídek Spráce a mnoho dalších. Téměř ve všech oblastech získal naprosto dominantní postavení a počet návštěvníků i zisky rostly závratnou rychlostí. V roce 2006 se návštěvnost přehoupla přes hranici 2 milionů uživatelů za den a celkový obrat se přiblížil 1 miliardě korun. V tomtéž roce také Ivo Lukačovič předal vedení společnosti dosavadnímu technickému řediteli Pavlu Zimovi a sebe tak posunul do pozice hlavního vizionáře.
Jeho vize se přitom netýkají jen Seznamu, ale i budoucích technologií a internetu. Možná nemá takový věhlas jako například Bill Gates, na druhou stranu on sám by se však asi světovou vizionářskou ikonou stát nechtěl. Veřejná vystoupení totiž nejsou zrovna jeho šálkem kávy. Pokud není zrovna v práci, rád čte, cestuje a sportuje. Mezi jeho vášně patří malá sportovní letadla a rád si také vyjede plachetnicí po moři.
Na to, co vybudoval, může být právem hrdý. Z one-man show katalogu s vyhledávačem vyrostla firma, která generuje zisk stovek miliónů korun. Jako domovskou stránku má Seznam nastavený většina uživatelů a někteří si dokonce jako první věc v souvislosti s internetem vybaví právě tento portál. Svůj cíl „být nejpopulárnějším místem českého internetu“ tak zatím Seznam plní na výbornou. Uvidíme, zda neusne na vavřínech a udrží i nadále tempo růstu a rozvoje. Konkurence číhá v zákoutí.