Již za pár let by mohla být vesmírná turistika běžnou dovolenou
Kosmická odnož progresívní a neusínající společnosti Virgin, založená extravagantním podnikatelem Richardem Bransonem (o jeho úspěchu čtěte zde), již dokončuje poslední kroky k zahájení plnohodnotného komerčního programu letů do vesmíru. Přesněji 133 kilometrů nad zemský povrch, do stavu beztíže i stavu neuvěřitelné extáze z pohledu na naši modravou planetu. Vše odstartuje v roce 2008, do vesmíru se dostane první stovka pasažérů, o rok později by se číslo mělo razantně navýšit dokonce na čtyři stovky subgalaktických cestovatelů. Že se do budoucna jedná o zajímavý a perspektivní byznys není třeba vysvětlovat, i proto počet oficiálních zastoupení Virgin Galactic postupně stoupá. V Česku už máme také vesmírnou cestovku, stala se jí pražská firma TYP Agency, která od nového druhu podnikání očekává obrovský potenciál. V brzké budoucnosti tak zástupce firmy odhaduje, že se na vesmírný let vydá nejméně stovka Čechů.
Postavte si také svůj vesmírný sen: Svět z vesmíru, Vesmír
Jedním z prvních pasažérů bude český dobrodruh Patrik Prepsl, který za neskutečný výhled a neopakovatelný zážitek zaplatí v přepočtu čtyři miliony korun. Již v roce 1998 prošel vesmírným výcvikem v Moskvě a nyní ho čekají pouhé třídenní přípravy pro samotný let. Pobyt ve vesmíru při stavu beztíže nebude zatím nikterak dlouhý, každý ze zákazníků společnosti Virgin bude mít na kochání se dokonalostí Země deset minut, přitom let do patřičné vzdálenosti a návrat zaberou čtyři až pět hodin.
Evropský trumf A380 zamíří poprvé s pasažéry ze Singapuru do Sydney
První skutečný let snu mnoha aerolinek i zarputilé touhy samotného Airbusu se uskuteční 25. října tohoto roku, šťastnými pasažéry budou zákazníci společnosti Singapore Airlines, které jako první na světě získají obří superjumbo A380 (o tomto okřídleném hotelu si můžete přečíst zde). Cena neskutečného projektu giganticky přerůstala přes hlavu celé společnosti EADS vlastnící Airbus, ale nyní je běh na dlouhou trať u konce a i se dvouletým zpožděním pro největší letadlo civilní přepravy na světě čeká sladká smetana. Smetanu slízne i Airbus a jeho mateřská společnost, o letadlo za dvacet miliard dolarů, více než 400 miliard korun, je nebývalý zájem – A380 si zatím objednalo čtrnáct firem. Dohromady tak Airbus získal zakázky na 173 kusů, což je společně s výrazně rostoucím zájmem o menší typy letadel příjemným povzbuzením do budoucna. Cesty hlavních konkurentů Boeingu a Airbusu se nyní tedy na chvíli rozešly, Airbus postavil obří superletadlo pro 840 pasažérů, Boeing se věnoval technologiím a snížil u nového 787 Dreamlineru spotřebu o 20%, což by mělo aerolinkám přinést výrazné úspory. Kdo z tohoto souboje vyjde vítězně, ukáže čas…
Tříletá záchranná brzda v čínském letectví
Pšenka výrobcům letadel moc neporoste v následujících třech letech v Číně, z důvodu bezpečnosti se vláda rozhodla snížit objem domácího leteckého provozu a zastavit vznik nových aerolinií nejméně do roku 2010. Roční růst vnitrostátní dopravy totiž téměř přesahoval dvacetiprocentní hranici, která byla neúnosná zejména pro nedostatek dostatečně kvalifikovaných pilotů a pracovníků letišť. Omezení se dotkne i světově devátého nejrušnějšího letiště světa v Pekingu, které očekává hlavní nápor příští rok během Letních olympijských her, to musí od října snížit denní počet příletů na číslo 1050 a podobné restrikce se dotknou i největších aerolinek. V současné době pekingské letiště také prochází výraznou rekonstrukcí s investicí 2,45 miliardy euro, cca 70 miliard korun, a i tak vykazuje 3% nárůst přepravených pasažérů oproti loňskému celkovému objemu téměř 49 miliónů cestujících. Další rapidní rozvoj čínské letecké dopravy lze očekávat od roku 2010, kdy regulace skončí.
Úspěšný a příjemný nový týden
Vám za tým Dreamlife.cz přeje
Tomáš Novotný