Surové diamanty jsou prodávány k následnému zpracování do podoby drahých kamenů do několika málo míst s dostatečnou technikou pro tento účel – přes 90% takové podukce spadá pod jednu laboratoř se sídlem v Indii. Úspěšní lidé čelí velkým překážkám, které je dělají velkými. Diamant je nejnáročnější kámen na zpracování a jakmile překoná své porodní bolesti, stane se z něho nádherný symbol krásy, luxusu a splněných snů. Přestože lidé mají před sebou různorodé překážky na cestě ke své velikosti, diamanty čeká neměnný postup zpracování, který zaručuje kupujícím opravdovou jistotu nad tím, jak kvalitní kámen pořizují.
Již v roce 1935 byly položeny základy k hodnocení kamenů na základě takzvaných čtyř C. První je Cut, tedy brus. Broušení diamantu je úkol nadmíru náročný na přesnost a zručnost brusiče. Sklouznete-li jen o zlomek milimetru, právě jste způsobili škodu ve výši mnoha tisíc. Spousta lidé zaměnuje pojmy diamant a briliant. Vy od této chvíle víte, že diamant je kámen samotný a briliant je tvar jeho nejproslulejšího brusu, který je přesně definován s důrazem na nejlepší optický vzhled, vynalezen diamantovým nadšencem Marcelem Tolkowskym v roce 1919. Další tvary diamantů mohou být čtyřhranné, které se označují Emerald, perlové ve stejnojmenném tvaru, srdcové, atp.
Po brusu následuje přísné hodnocení barvy, tedy Color. Přestože se v přírodě vyskytují diamanty ve více barvách, nejčastější odstíny jsou od bílé přecházející po žlutou. Aby bylo možno ohodnotit barvu kamene, jsou stanoveny velmi striktní podmínky – osvětlení v místnosti musí mít konstantní světelnou teplotu a klasifikaci je oprávněn provést pouze zkušený profesionál. Porovnáním se vzorovými kameny pak spadá do jedné z kategorií, označených písmeny abecedy od D do Z. Čím blíže začátku abecedy, tím je bělejší.
Pod třetím C se skrývá Carat, tedy váha. Původ tohoto označení sahá do středověkých tržišť, kde se na vahách obchodníků kameny vyvažovaly semeny chlebovníku, z jehož anglickéhi názvu vzniklo označení karát. Pro lepší představu si převedeme hmotnost v karátech na gramy a vyjde nám, že jeden karát se rovná 0,2 gramu.
Posledním C je Clarity, tedy čistota. Tato charakteristika udává, kolik cizorodých látek nebo chyb je přítomno v kameni. Mohou to být buď částečky uhlíku, ze kterého se diamant zrodil, jemné praskliny, nebo chyby v brusu. Odborník se skvělým zrakem podle pravidel vezme lupu s desetináosbným zvětšením, a pokud nenalezne viditelně žádné chyby, kámen dostane označení IF – Internal Flawless (vnitřně bezchybný) nebo LC – Loupe Clean (pod lupou čistý). Se zvyšujícícm se počtem chyb poté postupuje v hodnocení od very very small, very small, small, pique až po pique II. a III.
Po hodnocení podle zmíněných čtyř C dostává každý diamant svůj rodný list, tedy certifikát. Obdržíte jej vždy, když kupujete kámen a dočtete se v něm o jeho specifikacích, laboratoři, která jej prověřila i datu, ke kterému byl vystaven. S radostí můžete oficiálně informovat příbuzné o zdravém, několik milimetrů dlouhém a zlomek gramů vážícím novém přírůstku do rodiny!
V dnešní době se rozmáhá nákup diamantů jako kamenů samotných pro investiční účely, nebo jako uchovatelů hodnoty. Pro představu, kolik peněz se může schovat v jednom gramu tohoto drahého kamene si uveďmě dva příklady. Kámen o hmotnostii 5.13 ct s barvou K a čistotou Small v briliantovém brusu pořídíte za 60.000 USD. Kámen o hmotnosti 5,01 ct s nejvyšší barvou D a nejlepší čistotou IF znamená, že si do něj ukryjete přes 1.000.000 dolarů!
Vyplatí se ale vůbec investovat do diamantů? Podívejme se na statistiky, které ukazují příznivá čísla. Dá se říci, že čím větší kámen vlastníte, tím větší nárůst v hodnotě za sebou má. Jednokarátový kámen v kulatém brusu za posledních 10 let zvýšil svoji hodnotu o 23%. Pokud jste pořídili před deseti lety tříkarátový kámen, cena vzrostla o 58% a u pětikarátového je to závratných 115%! V dnešní době je ovšem cena často odvozená od spekulantů, kteří mají zájem o co nejvyšší zhodnocení, a věřte, že až bude správný čas, tak při hromadných výprodejích může cena opět rapidně klesat, jak to v dnešních dnech vidíme na všech světových burzách.
Pro jedny z největších a nejdražších kamenů se vyplatí zajít například do butiku firmy Graff. Pokud máte několik milionů dolarů, které chcete nosit s sebou po kapsách, jste na správném místě. Kameny o váze desítek a někdy i stovek karátů s tou nejvyšší kvalitou jsou považovány za základní nabídku… Najednou máte před sebou dilema: koupit sobě novou jachtu za stovky milionů, nebo manželce náhrdelník?
V dalším díle průvodce světem diamantů se můžete těšit na výrobu jedinečných špěrků, do kterých lze astronomické zisky ukrýt a pak se jimi kochat, nebo je využít k obdarování někoho blízkého. Pravděpodobně vám nebudou věřit, že tak velké kameny jako u Graffa jsou vůbec diamanty…