No posuďte sami, kdyby na tom luxusní trhy byly tak špatně a nejbohatší zákazníci tolik spořili, jak by bylo možné v této době dražit diamantové šaty, nejdražší oblek světa, nebo představovat nový Aston Martin, či uvádět na trh nové Porsche? Každý den se objevují novinky v tomto sektoru a optimismus setrvává, dokazují to i průzkumy, které naznačují, že lidé očekávají opravdové oživení nejpozději do 12 měsíců.
Studie s názvem Celosvětový trh s luxusním zbožím předpovídá trhu pokles mezi 15-20 procenty v prvních dvou kvartálech letošního roku, což v absolutních číslech znamená sklouznutí z hodnoty 170 miliard euro na předpokládaných 153 miliard. Avšak vzápětí studie vidí světlo na konci tunelu s přicházejícím náznakem oživení, rok 2009 by tak mohl znamenat pokles celkově o 10%. Tento předpoklad ale uvažuje i předpověď přicházející z Číny a Středního Východu, kde se očekává růst o 7 a 2 procenta.
Pro některé společnosti situace ale může zůstat stále nepříjemná, studie uvádějí, že lze pozorovat změny návyků ve spotřebě u zákazníků, kteří v některých případech přecházejí na příbuzné produkty v nižší cenové hladině. Index spotřeby luxusu však se však už odrazil ode dna, historického minima dosáhl ve třetím kvartále roku 2008. Nyní po novém průzkumu mezi zákazníky s vysokými příjmy (více než 4 miliony korun ročně) index narostl o hodnotu 1,5 bodu. Mezi výsledky průzkumu také zaznělo:
- Spotřebitelé se cítí lépe nebo alespoň v pořádku se stavem svým příjmů, negativní nálada pomalu mizí
- Současně mají pocit, že i Spojené státy (index uvažuje americký trh) nabírají nový a lepší směr v porovnání se situací před třemi měsíci
- Čtvrtina oslovených spotřebitelů přiznalo výrazný pokles v jejich příjmech a 39% potvrdilo určitou míru ovlivnění v příjmech, ale současně předpokládají nejpozději do 12 měsíců zlepšení vlastní situace
- Současně však čtvrtina spotřebitelů plánuje v horizontu jednoho roku stále držet své nákupy luxusních produktů na uzdě.
Ale co se stane, pokud oživení a růst poptávky nepřijde? Trh s luxusním zbožím snad s touto variantou ani nepočítá, jelikož nikdo netuší, jak by tato situace vypadala a co by nastalo. Na druhou stranu specialisté upozorňují, že v současné době nemůže utahování opasků vydržet věčně a sklon nejbohatších vrstev ke konzumaci se zákonitě musí brzy opět projevit. Jako nejpravděpodobnější scenário považují, že rok 2009 bude zrcadlovým odrazem roku 2008, který během první poloviny roku vykazoval růst, ale poté přišel útlum. Firmy s luxusním portfoliem se tak mohou pravděpodobně brzy těšit na lepší časy.