Užijte si efektivní odpočinek či dovolenou, aneb práce si žádá kompenzaci!

Léto je za námi a za okna se pomalu vkrádá podzim. Znamená to však, že čas dovolených je pryč? Že zazvoní zvonek a vy se posadíte do školních lavic, že pískne šéf a vy si další dovolenou plánujete nejdříve v červnu? Se zářím nepřichází rok práce a starostí. Odpočívat bychom měli i mimo dovolenou. Naučte se správně relaxovat! Tak jako se snažíte efektivně pracovat, začněte i efektivně odpočívat.
dovolenou

Stres světem vládne

Proč si stále více lidí myslí, že odpočinek je ztráta času? Když už si myslíte, že zvolníte, zapnete si televizi, ale u toho musíte za každou cenu psát něco na notebooku, v jiném případě si pustíte film přímo na ultrabooku a k němu si otevřete dalších pět oken, kde budete vyřizovat poštu, hrát Spider Solitaire, v jiném Mahjong a u toho se pohodlně navečeříte. Neumíme relaxovat a vypnout. Vypnout připojení? No to ani náhodou! Práce musí být odeslaná tento ten? Takže dokud na mobilu nepadne 00:00, nejdete spát, protože dnes to musí být! Únava je neúprosná, a tak si v jedenáct večer raději nalejete další hrnek kafe a v půl dvanácté to spláchnete sklenicí zeleného Monstera. Mnoho lidí si prošlo podobnými stavy, ale stačí přeorganizovat pár věcí a přestat ze sebe dělat všemocné.

Absence odpočinku se nevyplácí

Nejmenším zlem špatného odpočinku je pouze to, že nebudete odpočati. Pozadu nezůstane ani špatný spánek, se kterým se pomalu přiblíží i zdravotní komplikace. Už vás někdo nazval hypochondrem? No možná je to proto, že se stres na těle podepsal častými potížemi, které u lékaře dohromady nic neznamenají, ale mohou trápit vaše tělo. Nahromaděný stres a negativní emoce se v ,,ztělesní“ a vyvolají časté migrény, bolesti zad a krční páteře, se kterými je spojena nálada. Bolí vás hlava? No tak to se vám asi nebude chtít cvičit, budete protivní a nebude vás nic bavit. Tím, že se budete vyhýbat pohybu, fyzická výkonnost a kondice půjde rapidně dolů. Kdykoliv si vyšlápnete větší kopec, budete zadýchaní a podráždění. Časté migrény vedou i k bolestem žaludku a pocitům na zvracení. Zamotaný kruh podpoří logický příchod podrážděnosti a depresí, což vede k totálnímu kolapsu a rezignaci. Lidé s takovými stavy si mohou přivodit i chronický únavový syndrom.

D jako dovolená

Odpočinek je zkrátka důležitý tak, jako zdravá strava a pravidelný pohyb. Takže pokud jste zvyklí chodit třikrát týdně cvičit, smekáme pomyslný klobouk. Nyní si budete muset zvyknout i na pravidelný odpočinek. Jestliže si dlouhodobě plánujete dovolenou u moře a spolu s plavkami a brýlemi do kufru ukládáte i nadité desky s fakturami a notebook, abyste tam ,,v klídku dořešili pracovní povinnosti“, slovo dovolená ztrácí význam. Každý etymologický slovník vás ujistí, že slovo dovolená vzniklo ze slova volit či dovolit. Takže si DOVOLTE dovolenou a vyndejte zase desky z kufru. Stačí velmi málo k tomu, abyste se naučili odpočívat, dnes vám poradíme pár tipů.

Organizujete si práci? Proč to neudělat s relaxací

Když už na sebe máte čas, trávíte ho tím, že se nudíte a nevíte, co dělat. Nepromrhejte už další minuty a místo hodiny nudy věnujte pár minut plánování. Ujasněte si, co budete v době odpočinku dělat, jak dlouho se můžete aktivitám věnovat a s kým budete. Jestliže plánujete dovolenou, udělejte si plány dopředu a pokuste se domluvit se s nařízeným, zda můžete vypnout mobil a dovolenou si vychutnat tak, jak si přejete vy.

Kouzlo jógy

Boom jógy trochu přiměl lidi k pozastavení se nad shonem a prací. Alespoň půl hodiny věnujte relaxačnímu a protahovacímu cvičení. Ukočírujete nejen pracovní tempo, ale i napnuté svaly a negativní myšlenky. Je důležité věnovat se jak psychickému tak fyzickému odpočinku, proto si naordinujte dny, kdy se vypravíte do posilovny, do tělocvičen s aerobními lekcemi, nebo kdy popadnete psa s vodítkem a vyběhnete do přírody. Milovat vás bude nejen pes, ale i vaše tělo.

Nepodceňujte důležitost dýchání

Hluboké a pravidelné nádechy jsou jádrem ke správnému cvičení a k dokonalé relaxaci. Správné dýchání musíte provádět u náročného cvičení, ale je podstatné i v případě, že děláte pilates, nebo se rozhodnete meditovat. Při meditaci se uvedete do stavu naprostého klidu a najdete střed myšlenky. Spojíte mysl s duší a emocemi. Měli byste vše procítit a nad věcmi rozjímat. Věnujte se snění a fantazírování. Svět meditace je jen váš, takže si vlezte na pár minut do krabice klidu a zavřete za sebou víko. Dovnitř nikdo nesmí!

Relaxovat se dá na mnoho způsobů, stačí si vybrat

Pohádková masáž od profesionála je jako sen. Jestliže si můžete dovolit alespoň dvakrát v měsíci chvíle klidu na masážním lůžku s dírou, využijte této možnosti. Těšte se na takové chvíle a vytvořte si z okamžiků odpočinku zvyk. K chvílím klidu patří i dobrá hudba, je jedno, zda budete poslouchat klasickou vážnou hudbu, oblíbené soundtracky nebo tvrdý rock a metal. Někdo poslouchá hudbu i na pracovišti, a pokud ne, dovolte si někdy krátké procházky po budově, vyjděte na balkon, nebo vypadněte ven z haly. Nadechněte se čerstvého vzduchu, protáhněte se a můžete pokračovat. Doma si najděte čas na své přátele a milované protějšky. Pokud však máte lidí plné zuby, zalezte si někam s inspirující knihou, dejte si koupel, nebo jděte naštípat dříví. Po namáhavější fyzické práci se vybijete a přirozeně si pak naordinujete tvrdší a delší spánek, kdy se tělo zregeneruje a bude připraveno na další den.

Uvolněte své svaly, mozkové závity a poklidně se věnujte úmyslnému vypnutí veškerého napětí. Odreagujte se a nevnímejte uspěchaný svět okolo vás. Regenerujte a relaxujte! A rozhodně se nesnažte únavu zjednodušovat! Lidé pod stresem jsou nevrlí, nerudní nebo apatičtí, ani jedna varianta není příjemná. S vyrovnanou myslí a odpočatým tělem máte mnohem větší možnost v práci zářit.

© Barbora Mikysková


 

Tags: , , , , , ,

O autorovi: Martin Olejník

 

 

Další články v kategorii Osobní rozvoj

 

Buď první a přidej komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 

 

 
 

Přihlašte se k newsletteru


poskytuje MailChimp!
 
 
 

Už také na Instagramu!

 
 

Doporučujeme