Sheri Schmelzer: Náhoda za 10 miliónů dolarů

0
2213

Jeden z velkých problémů podnikání tkví v otázce – v čem podnikat? Najít dobrý podnikatelský záměr je někdy nesmírně těžké.  Člověk přemýšlí třeba několik let a nakonec zjistí, že stejně nic převratného nevymyslel. Jedna rodina z amerického Colorada však tento problém neměla. V díře totiž neviděla pouze prázdný prostor, ale podnikatelskou příležitost. 

Jibbitz (1)

Pro Sheri Schmelzer a její tři děti to byl zpočátku obyčejný den. Sheri si se svými dětmi hrála venku a společně dostali nápad, že své crocsky vyzdobí dekoracemi z textilií a kamínků, které se mohou upevnit na otvory v botě. Za odpoledne vyzdobili všechny páry crocsů, které měli doma. Každá bota tak na konci dne vypadala zcela originálně. Otec rodiny, Rich, byl zkušený podnikatel a jakmile takto ozdobené boty uviděl, spatřil podnikatelskou příležitost. V roce 2005 tak vznikla firma Jibbitz, prodávající dekorativní ozdoby (odznaky) na boty značky Crocs.

Začátek podnikání nebyl pro Sheri jednoduchý. Všechny odznaky vytvářela sama vlastnoručně ve sklepě svého rodinného domu. Navíc před ní vyvstal zásadní problém, jak vytvořit pouze jedinou velikost odznaku, když otvory v crocsech se liší podle velikosti boty. I tento problém však kouzelnice Sheri vyřešila. Módní vlna botů crocs byla v plném proudu a zakázky na další a další odznaky přibývaly. Nakonec firmu Jibbitz koupila firma Crocs za 10 miliónů dolarů. 

Příběh rodiny Schmelzerových ukazuje mnohé, z čeho by si podnikatelé mohli vzít příklad. V první řadě je to určitě umění „být kreativní“. Kreativní myšlenka, nápad, může vydělat miliony. Myšlenky jsou zdrojem bohatství. A i když je těžké se prosadit, je důležité to nikdy nevzdat, věřit v produkt a v to, že vše zlé, bude pro něco dobré. Při vymýšlení nápadu je také důležité tzv. vyplnit mezeru na trhu. To je jedním z nejdůležitějších faktů, díky kterým také Sheri uspěla – její rodina vymyslela něco, co ještě nikdy předtím nikdo nevymyslel. Sheri ale upozorňuje na jeden fakt: s kreativním nápadem by mělo být zacházeno jako s pokladem. S manželem si nejprve nápad nechali patentovat a až poté svůj nápad ukázali světu. V dnešním světě plném konkurenčních bojů, je to to nejlepší, co mohli udělat.

Sheri a její manžel Rich nikdy pro svoji společnost neměli připravený jakýkoliv business plán. Žádná strategie, žádný krizový scénář, žádný marketing. Jednoduše prodávali to, o co byl zájem. Jak sama Sheri říká: „Business plán někdy může myšlenku projektu úplně zničit. A taky to pak už není taková zábava“.

Za úspěchem firmy Jibbitz stál i osobní kontakt Sheri se zákazníky. Zvedala každý telefon, který zazvonil. I díky této skutečnosti se o společnosti začalo stále více mluvit. Sheri plnila zákazníkům každé jejich přání, reagovala na každou jejich stížnost. A i když se to se vzrůstajícím objemem prodeje následně stalo nemožným, Sheri na to dokonce dodnes velmi ráda vzpomíná. Je příkladem toho, jak je osobní kontakt se zákazníky důležitý. A nemusí to být v žádném případě nudné a zničující.

Dosáhnout takového úspěchu stojí samozřejmě čas a úsilí. I Sheri zažila období, kdy si musela uvědomit, že je v první řadě matkou a teprve poté podnikatelkou. Je ale příkladem toho, jak důležité je mít vášeň a nadšení pro to, co děláte. Na závěr mi dovolte uvést jeden z jejích citátů: „Když jdete do podnikání bez ničeho a skončíte s ničím, o nic nepřijdete. Ale – co když to vyjde?“

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here