Rinspeed sQuba: Létejte pod vodou, brázděte hladinu, oslňujte na silnici

2
1673
Poprvé se to událo před třiceti lety: „Ponoř se znovu, Jamesi!“ A bílý Lotus se objevuje pod hladinou, za volantem sedí legendární Roger Moore představující agenta 007 ve slavném filmu Špion, který mě miloval. Uhrančivá scéna, překvapující a udivující všechny fanoušky však měla jednu drobnou vadu – tahle scéna se nikdy skutečně neodehrála a byla pouze ukázkou umění tehdejších filmařů. I proto se excentrická firma Rinspeed může pochlubit absolutně prvním podvodním autem, inspirace je zřejmá a o to větší zájem ve světě nový počin vzbudil. Aby byla dokonale dodržena historická souvislost, pod vodu Rinspeed vyslal opět bílý Lotus.
Je to zajímavá shoda okolností, v době kdy tento film zažíval premiéru na stříbrném plátně a sbíral ovace fanoušků i kritiků, švýcarský vizionář Frank M. Rinderknecht zakládal svou vysněnou značku Rinspeed. Psal se tehdy v obou případech rok 1977, a zatímco film s agentem Jamesem Bondem měl záznam do historie jistý, v případě Rinspeedu to tak jisté nebylo. Avšak nyní, po třiceti letech, je situace odlišná a oba milníky se opět setkávají, aby psaly společnou historii.Tři dekády jsem se snažil představit si, jak by bylo možné postavit vůz, který by mohl létat pod hladinou. Nyní jsme tento sen přetavili ve skutečnost,“ komentuje svůj úspěch nadšenec Jamese Bonda Frank Rinderknecht, zatímco si scénu z filmu přehrává opět v mysli.
Unikátní model sQuba je jednoduše skvělou kombinací entuziasmu, vizí, snů a v neposlední řadě prvotřídních technologií. Díky třem elektromotorům se jedná o stoprocentně ekologický vůz, podobně jako dříve zmiňovaná Fisker Karma. Avšak elektrický pohon dnes není tou výjimečností, s Rinspeed sQuba můžete brázdit hladinu jako na člunu a dokonce se i potopit do hloubky až deseti metrů! Zatímco po silnici uháníte až 120kilometrovou rychlostí s využitím výkonu 54 kW, na hladině i pod ní se necháváte unášet dvěma elektromotory o výkonu 2×800 W… To znamená plavbu o rychlosti 6 km/h a potápění při poklidných 3 km/h. Ale pořád vám vrtá hlavou, proč podvodní plavidlo nemá střechu? Odpovědi jsou dvě, obě jasné jako facka – s ohledem na bezpečnost, jelikož ze zavřeného vozu byste se v hloubce dostávali těžko ven a s ohledem na váhu vozu pod hladinou, pokud by totiž zůstával interiér naplněn vzduchem, musela by se váha vozu zvýšit až o neuvěřitelné dvě tuny! Nyní je vůz pro potopení dokonale vyvážen, bez váhy posádky se sám vynoří. A navíc, řekněte sami, co bychom to byli za potápěče, když bychom se ani nenamočili.
Hned vyvstává další otázka, a co udělá voda s tím hi-tech prvotřídním interiérem? Nic, jednoduše vyschne a jedeme dál, je odolný i proti mořské soli. Nějaké další otázky? A samozřejmě další ano, auto dokonce umí i jezdit samo – aby toho nebylo málo. Díky speciální laserové technologii zabudované v přední kapotě vozu si může posádka klidně zdřímnout, neuvěřitelný Rinspeed sQuba se o vše postará. Nezbývá tedy, než si všechny skutečnosti ověřit, vůz bude poprvé vystaven pro veřejnost na ženevském autosalonu v dubnu tohoto roku, a můžeme se jen dohadovat, jaké překvapení nám ještě lidé kolem Rinspeed připraví!
Pro jistotu rekapitulujme tedy: žádné emise, pohyb po zemi, po hladině, pod vodou, autopilot… „Byl náročný úkol vytvořit auto vodotěsné a dostatečně odolné tlaku, aby bylo současně ovladatelné pod hladinou. Ale ta opravdová výzva byla udělat vůz, který by se pohyboval jako ryba ve vodě,“ uvádí hlavní překážky Rinderknecht, a ty se mají překonávat, sny se mají plnit. Rinspeed sQuba tím splněným snem nepochybně je.
Nepřehlédněte video a wallpaper galerii pod článkem.

2 KOMENTÁŘE

  1. Elektromobily ekologické v žádném případě nejsou. Počítejme: učinnost průměrného spalovacího motoru a přenosu na pohyb je okolo 20%. Účinnost elektromotoru je 60%. OK. Ale: účinnost elektrárny cca 5%, účinnost nabíjecích a vybíjecích procesů v bateriiích v řádu jednotek procent… Sečteno a podtrženo (respektive pronásobeno), je účinnost zmiňovaného elektromotoru vůči primárním zdrojům (pro nás většinou uhlí)maximálně v řádu desetin promile a to není zrovna ekologické využití energie, že?

    ps: autor je fyzik

  2. Vážený pane Hnilica, pokud bychom uvažovali energetické otázky při pohledu na rozvoj ekologických vozů, pak máte samozřejmě pravdu a i čísla tomu odpovídají. I když jsem přesvědčen, že účinnost elektráren je daleko vyšší než Vámi uváděných 5%, podle dostupných zdrojů se ty lepší elektrárny dostávají na hodnotu 30-40% (otázkou je ale které fáze všechny čísla zahrnují a které nikoliv). Nicméně je nezbytné v kontextu s obsahem článku a hlavně s produktem nazvaným ekologický vymezit, co vlastně ekologický znamená. Ekologickým produktem se totiž nazývá ten, který je schopen fungovat v souladu s přírodou, tedy neovlivňuje životní prostředí (v mnoha případech je pojmenování užíváno spíše pro produkty pouze méně ovlivňující prostředí, než je v dané kategorii běžné). Proto lze vůz nazvat ekologickým, přímo nevytváří žádné zplodiny ani negativní dopady na prostředí (nejen díky elektromotorům, ale i díky použitým lubrikantům ve voze, které jsou 100% přívětivé k životnímu prostředí). Tato ekologická přívětivost v pohledu na primární dopad na prostředí je ohromným přínosem (zejména lokální zatížení ovzduší ve městech nebo průmyslových zónách je ekologickou výzvou pro automobilový průmysl, z celkového hlediska je jejich podíl menšinový), pokud bychom uvažovali sekundární (např. energetické) nebo terciální (např. odpady) a další dopady, dostali bychom se až k otázce, zda je vůbec ekologie slučitelná s lidskou existencí. A až tak daleko nikdo uvažovat rozhodně nechce 🙂 Tomáš Novotný, šéfredaktor

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here