Mladí milionáři: Jak se dětské sny mění v realitu

1
1755

Když čtrnáctiletý Skot Fraser Doherty začal v kuchyni svých rodičů vyrábět džem podle babiččina receptu, netušil, že právě pokládá základy firmy, jejíž hodnota se dnes odhaduje na částku vyšší než je milion dolarů. Na počátku pohádkového příběhu Fraserovy zákazníky tvořili jeho nejbližší sousedé, ale zpráva o vynikajícím džemu se rychle šířila po Edinburghu a jeho okolí a počet zákazníků rychle stoupal. O dva roky později Fraser odešel ze školy a začal podnikat ve velkém. Pro své zboží vymyslel příhodný název Superjam a výroba se z kuchyně přesunula do továrny, kterou si Doherty pronajímal na pár dní měsíčně. V roce 2007 mladého podnikatele oslovil Waitrose, síť britských supermarketů, s lukrativní nabídkou prodávat výrobky Superjam ve svých obchodech. Doherty si půjčil 5000 liber (160 000 korun) na pokrytí všech počátečních výdajů a jeho zboží se rázem dostalo do všech koutů Velké Británie. Ve svých britských a irských pobočkách nyní Superjam prodává i řetězec Tesco a tržby z roku 2007 dosahují 750 000 dolarů (12 milionů korun). Fraser ale tvrdí, že nad penězi příliš nepřemýšlí. „Vyrábím džem, protože je to věc, která mě baví.“ A prodávání více než 50 000 sklenic džemu měsíčně je pro něho jistě dostatečnou satisfakcí.

Ve věku čtrnácti let svůj projekt ze svého dětského pokoje zahájila i Američanka Ashley Qualls. Rodačka z Detroitu v roce 2004 spustila webovou stránku Whateverlife.com, na které prezentovala své obrázky a další počítačovou grafiku. Později začala nabízet šablony pro populární MySpace a poskytovat začátečnické návody pro tvorbu grafiky a programování internetových stránek. S průměrnou měsíční návštěvností kolem sedmi milionů hostů se stránka dostala do pozornosti inzerentů, kteří za svou prezentaci na Whateverlife platí horentní sumy. Před dvěma lety se neznámý zájemce pokusil stránku odkoupit, ale tehdy šestnáctiletá Ashley nabídku závratné částky jednoho a půl milionu dolarů (25 milionů korun) odmítla.

Při listování svou středoškolskou ročenkou se patnáctiletá Catherine Cook a její sedmnáctiletý bratr Dave rozhodli vytvořit její internetovou podobu. Sourozenci v roce 2005 přesvědčili svého staršího bratra Geoffa, aby jim pomohl vytvořit interaktivní ročenku na adrese MyYearbook.com. Sociální síť s fotografiemi, zájmy a dalšími osobními údaji každého člena během tří let získala více než pět milionů registrovaných uživatelů a přes miliardu měsíčně zobrazených stránek. Mladí sourozenci dnes mají kolem padesáti zaměstnanců a drží si stálé místo na trhu, kterému dominuje MySpace a Facebook. Jak se jim daří konkurovat těmto dvěma gigantům? „Naší cílovou skupinou jsou středoškolští studenti a navíc opravdu věnujeme pozornost návrhům našich uživatelů,“ říká Catherine. Hodnota interaktivní ročenky se odhaduje na více než jeden milion dolarů (16 milionů korun).

Internetová sociální síť stála i u zrodu kariéry dalšího mladistvého podnikatele, Angličana Adama Hildretha. Stránka Dubit Limited založená v době, kdy Adamovi bylo čtrnáct let, se stala britskou nejnavštěvovanější stránkou pro náctileté a v roce 2004 se Hildreth dostal mezi 20 nejbohatších britských teenagerů s odhadovaným jměním dvou milionů liber (64 milionů korun). Adam se ale na této částce nezastavil a spolu se svou firmou Crisp Thinking vyvinul software, který má chránit děti před internetovou pedofilií. Podle výzkumu Cambridgeské univerzity je tento program na víc než 98 procent efektivní v odhalování potenciálně nebezpečné online konverzace.

Cameron Johnson zahájil svou kariéru v ranějším věku. Když mu bylo devět let, vyrobil pozvánky na party jeho rodičů a jeho talent nezůstal bez povšimnutí. Během dvou let dokázal díky své firmě, kterou nazval Cheers and Tears našetřit několik tisíc dolarů. Svého podnikatelského ducha ukázal hned v následujícím roce, kdy od své sestry odkoupil sbírku plyšových hraček za 100 dolarů a tu následně prodal za desetinásobek na eBay. Povzbuzen úspěchem Cameron kontaktoval firmu Ty, výrobce hraček, které začal kupovat ve velkém a následně prodávat na internetu. Tímto si vybudoval dostatečný kapitál pro svůj další projekt, jímž byla služba My EZ Mail posílající emaily bez zveřejnění informací o odesílateli, což náctiletému podnikateli měsíčně přineslo až 3000 dolarů (50 000 korun) od inzerentů. V roce 1997 se Johnson připojil k dalším dvěma mladíkům a společně vytvořili reklamní společnost Surfingprizes.com. Uživatelé mají po stažení programu možnost vydělávat peníze přes internet tím, že se jim na monitoru zobrazují reklamy a za to dostávají určitý obnos. Pro rozšíření tohoto projektu trojice využila známé pyramidové metody a po uzavření smluv se známými reklamními společnostmi Cameron ve svých patnácti letech vydělával přes 300 000 dolarů (5 milionů korun) měsíčně. „Před ukončením střední školy byl můj majetek odhadován na více než milion dolarů,“ říká Cameron. A jeho rada pro dosažení úspěchu? „Nebojte se odmítnutí a nikdy se nebojte na cokoliv zeptat.“

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here