Budoucnost byla středem zájmu lidstva odjakživa, v každém století lidské přítomnosti existovaly obecné předpoklady a sny o budoucnosti. Ne vždy sice následná budoucnost splnila všechny předpoklady, ale i tak si lidstvo nezoufá a produkuje nové a nové sny o vesmíru, vývoji na planetě i budoucích scénářích a způsobech života. Každý z nás se občas zasní a představuje si cestování vesmírem, budoucnost zelených měst nebo klidu lidské duše…
Vypadá to, že se v budoucnosti můžeme těšit zejména na rozmach individuální hromadné přepravy s maximálním důrazem na ekologii. Otázkou je, jak to vidí vládní elity světa, jelikož i ty sebelepší ekologické projekty a nápady je těžké bez podpory prosadit. A zejména, když mají soupeřit s významným protivníkem s ekonomickým zázemím, jako jsou automobilky s podporou ropných společností. Ale nyní již k věci, prohlédněte si ty nejušlechtilejší ideje a snahy o maximalistickou inovaci života na Zemi!
Asi nejpůsobivějším a nejzajímavějším nápadem s reálným základem je Peugeot Moovie portugalského designéra André Costy. Studie se zaměřuje na městské skladné vozítko s elektropohonem. Specialitou nápadu jsou nezávisle poháněná všechna kola, každé kolo má svůj elektromotor a díky počítačové regulaci je tak možné se v podstatě otočit na místě a vejít se i do nejužšího a nejmenšího prostoru pro parkování. Vzhledem k otvírání dveří odsunutím je totiž i zajištěno snadné vystoupení z vozu. Rozměry? 2,3 metru délka a 1,5 metru výška i šířka, neuvěřitelné!
Projekt s pracovním názvem Embrio je stejně zvláštní jako jeho název, jedná se totiž o naprosto revoluční motocykl pouze s jedním kolem! Motocyklu sice chybí druhé kolo, ale jízdní styl ani způsob sezení na stroji se nezměnil, jak je to možné? Jednoduše při zatáčení a dalších manipulacích při jízdě pomáhají vyrovnávat stabilitu speciální senzory a gyroskopy. Ty zvládají i dvojnásobné zatížení jezdcem a spolujezdcem. A přestože je motocykl schopen stát i v klidu pouze na svém jednom kole, má vpředu připravené dvě malá kolečka pro podepření při rychlostech pod 12 km/h. Tato hračka by měla být poháněna hybridním ústrojím a celková váha se přehoupla přes 160 kg.
Další projekty opět berou dech a lákají svou jednoduchostí i přitažlivostí, mezi ně patří mimo jiné Naro/CLEVER projekt městského přibližovala, jakéhosi výplodu fantazie kombinace vozu s motocyklem zpracovaného značkou Prodrive. S názvem CLEVER vyrukovalo také konsorcium technické univerzity z Berlína a institutu motorových vozidel. Jejich kompaktní vůz je snad nejméně futuristickou vizí, a i přesto zaslouženě budí patřičnou pozornost. Nejen svým vzhledem, současně je totiž kompaktní vůz ideálním partnerem do města s minimální spotřebou přírodního plynu. Ta se odhaduje na 2,4 litru na sto kilometrů a zrychlení podle zkoušeného prototypu dosahuje hodnoty 7 sekund z nuly na šedesátku.
Jinou kapitolou a řešením pro města krom osobních přepravních prostředků je hromadná doprava, a ačkoliv ji mnoho lidí zatracuje nebo nevyhledává, její nesporné výhody je třeba uznat a pro budoucí lepší život je nezbytné její rozvoj podpořit. Kolik by se otevřelo prostoru pro zeleň a nové stavby ve městech s omezenou vnitřní dopravou? To si ani nedokážeme představit, zatím jediným takovým projektem je Zelené město Abu Dhabi (viz naše fascinace). Jako zajímavé studie představujeme zejména hybridní silničně-železniční stroj s drsným názvem Blade Runner, stejně tak jako naprosto úchvatná záležitost v podobě projektu City Car Network –síť veřejných vozítek skladovatelných podobně jako nákupní košíky! Velmi obdivuhodný je i SkyTran nebo systém městské přepravy ULTra, který je velmi podobný některým letištním přepravním kolejovým vozům.
A na závěr tu nejfuturističtější představu zaoceánské lodi! Podívejte se na neuvěřitelný nápad E/S Orcelle. Ekologické plavidlo poháněné sluncem, větrem a vlnami překvapuje naprosto vším. Nejbláznivější je tvrzení, že koncept je realizovatelný i se současnými technologiemi a společnost jej chce začít vyrábět kolem roku 2025! 250 metrů dlouhá loď s kapacitou 10 tisíc aut na osmi palubách! Záležitost snů, každý se již nyní musí těšit, až toto bezkonkurenční plavidlo spatří na moři. Držme palce všem vizionářům!