Karl Lagerfeld: více než 50 let ve službě módy

0
1369
Móda jako poslání
Karl Lagerfeld přišel na svět roku 1938 v Hamburku. Syna skandinávského průmyslníka a německé matky nic nepředurčovalo ke kariéře na poli módy a luxusu. Ale Karl měl módu v krvi a velmi brzy věděl, že bude jeho posláním.

Už v mládí mu nechyběla ctižádost a rychle pochopil, že jen snít o svých cílech nestačí. S tímto přesvědčením v 17 letech vyhrává první cenu v soutěži organizované Mezinárodním vlnařským sekretariátem. Je třeba dodat, že o první místo se podělil s budoucím neméně slavným kolegou Yvesem Saint Laurentem.

Nepříliš významná soutěž mu v další kariéře posloužila jako odrazový můstek: všiml si ho Pierre Balmain, jeden z největších francouzských návrhářů té doby, který ho angažuje jako svého asistenta. Karl rychle postupuje nahoru a po třech letech je jmenován uměleckým ředitelem slavného návrháře Jeana Patoua. Karlovi je 20 let a je připraven vydat se na samostatnou dráhu. Velmi rychle si uvědomí, že éra haute couture má svá nejlepší léta za sebou a budoucnost patří konfekci.

Výrobce úspěchu
Roku 1963, ve svých 25 letech, začíná spolupracovat s francouzským módním domem Chloé, pro který navrhuje jak oblečení, tak doplňky v jednoduchých liniích a střídmých barvách. Úspěch se záhy dostaví a vzájemná spolupráce pokračuje až do roku 1983 a pak je po několikaletém přerušení znovuobnovena roku 1991.

Šťastné bylo i setkání s italskou značkou Fendi, s níž roku 1965 navazuje spolupráci, která trvá dosud. Lagerfeld definoval styl Fendi, a přispěl tak k mezinárodnímu věhlasu značky.

Nástupce Coco Chanel
Po oboustranně přínosné spolupráci s Chloé a Fendi má Lagerfeld takové renomé, že po něm bez váhání sáhl symbol francouzské elegance, módní dům Chanel. Ne každý má na to, navázat na zakladatelku firmy, Coco Chanel, zesnulou roku 1971. Lagerfeld v této výzvě obstál. Od roku 1983 coby umělecký ředitel mistrovsky diriguje oddělení haute couture, konfekce neboli prêt-à-porter a doplňků.

Jeho styl je snadno rozpoznatelný a spočívá v míchání klasiky a současných trendů. Typický je kontrast bílé a černé, rovné střihy, symetrie. Značka Chanel našla svého dědice.

Šoumen a oblíbenec médií změnil i postavení manekýn. V 80. letech angažuje jako tvář značky modelku Ines de la Fressange, která se stala první manekýnou podpisující exkluzivní smlouvu se značkou haute couture. Díky jemu se manekýny dostávají do povědomí veřejnosti a začíná se mluvit o top modelkách. Chytrý nápad, který zpopularizoval haute couture. Novináři se derou k molům, nejen aby viděli módní kreace, ale i manekýny, jako Naomie Campbell nebo Claudii Schiffer. Díky Lagerfeldovi se z haute couture stala podívaná.

Slavný s H&M
Chce, aby jeho modely nezůstávaly ve skříních, ale žily prostřednictvím svých nositelek. Proto nikoho neudivilo, když se roku 2004 zrodila spolupráci mezi ním a švédskou značkou H&M. Vzniká kolekce s jeho typickým rukopisem: rovné linie, jednoduchost, střízlivost a téměř výhradně černá barva. Tyto modely splnily sen nejedné ženy: mít Lagerfelda ve svém šatníku. Kolekce byla rozebraná během několika hodin a zákaznice se ani neobtěžovaly se zkoušením.

Posílen tímto úspěchem pokračuje dál v cestě zpřístupnění luxusu a výsledkem je roku 2007 kolekce K, která potvrzuje jeho zalíbení /zlé jazyky mluví až o obsesi/ ve štíhlé linii. Ke spolupráci si přizval návrháře džín Notifi, Maurice Ohayona, a společně uvedli na scénu kolekci 15 džín. Nepolevil ani v demokratizaci „vysoké krejčoviny“- kalhoty jsou dostupné od 120 do 220 euro.

Muž mnoha tváří
Lagerfeld je nejen skvělým návrhářem, ale i fotografem, čehož využívá ve svých reklamních kampaních, na nichž se svými fotkami podílí. Roku 1998 ho tato vášeň dovedla až k otevření Lagerfeld Gallery. Najdeme tu autory blízké jeho srdci i vlastní díla.

Je autorem a spoluautorem zhruba 15 knih, například fotografické publikace, autobiografie nebo průvodce po světě módy, a majitelem nakladatelství 7L, které se zaměřuje na knihy o architektuře a fotografii.

Miluje hudbu. Proto se rozhodl vydat dvojalbum svých oblíbených písní s výstižným názvem Hudba, kterou mám rád. Jeho přehlídky jsou často doprovázeny koncerty umělců, kteří se dostavují speciálně pro tuto příležitost.

Neminul ho ani film a opera. Navrhoval operní kostýmy pro opery v Miláně a Florencii a kostýmy pro film Pedra Almodovara Vysoké podpatky a Callas forever od Franca Zeffirelliho. Mimochodem, námětem filmu se stal i sám Lagerfeld. Roku 2007 Rodolphe Marconi natočil „Lagerfeld Confidentiel”.

Vždy svůj
V roce 2000 šokoval změnou image: objevil se na veřejnost lehčí o 42 kilo. Tak výrazné zhubnutí během jediného roku posílilo jeho pověst přísné a silné osobnosti s pevnou vůlí, ale na druhou stranu vedlo k nařčení, že je posedlý štíhlostí a svým příkladem obhajuje hubnutí v módním průmyslu. Ale Lagerfeld je zvyklý dělat si, co chce. „Mým největším luxusem je to, že se nemusím nikomu z ničeho zpovídat,“ vzkazuje svým odpůrcům.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here