Aston Martin: Dějiny rychlosti

5
1599




V roce 1914 se z přátelství Lionela Martina a Roberta Bamforda zrodilo obchodní partnerství, které mělo za svůj první cíl prodej vozů značky Singer. Lionelova vášeň pro závody pořádané v kopcích vesničky Aston Clinton ovšem vedla oba muže k vyrobení vlastního vozu s názvem Aston Martin. Produkci ovšem zabránila První světová válka a oba kamarádi narukovali do armády. Po návratu v roce 1922 duo Martin & Bamford sestavilo několik vozů pro francouzskou Grand Prix. Tentýž rok se svými třemi vozy stanovili nové světové rychlostní a vytrvalostní rekordy. V průběhu dvou let prodali 55 vozů, a přesto se neubránili bankrotu v roce 1924. Jejich společnost koupila Lady Charnwoodová a do čela posadila svého syna, Johna Bensona, který se velmi rychle postaral o druhý bankrot a v roce 1926 byla továrna uzavřena.

Na sklonku roku 1926 za podpory mnoha bohatých investorů převzali společnost do rukou jiní dva přátelé, Bill Renwick a Augustus Bertelli. Společnost Martin & Bamford definitivně přejmenovali na Aston Martin Motors. Následujících dvacet let se výroba značky orientovala všemi směry od součástek pro letadla Druhé světové války až po závodní speciály a na míru šitá kupé.

Zlomem v dějinách Aston Martin se stal příchod úspěšného podnikatele a vizionáře, Sira Davida Browna, který značku koupil za 20500 Liber a pod jedna křídla spojil s dalšími, jejichž byl majitelem. Trojice Aston Martin, Lagonda a Tickford se sídlem v Newport Pagnell byla počátkem klasické série vozů s označením „DB“ – David Brown. Až čtvrtý model v pořadí, Aston Martin DB4, vyřízl pro značku díru do světa, jejíž základy později zabetonovala slavná DB5, která se poprvé objevila po boku tajného agenta Jejího veličenstva, Jamese Bonda, ve filmu Goldfinger a později v Thunderball.

I přes velké úspěchy a známost se značka Aston Martin často potýkala s finančními problémy. Od roku 1970 putovalo vlastnictví z ruky do ruky téměř jako horký brambor. Snad jediné stálé byla věrnost představitelů 007. Pak přišel Ford a jeho finanční injekce byla stejně osvěžující jako sklenice Mojita na poušti. V roce 1992, pouhý rok po převzetí Fordem, sjel z výrobní linky první krásný a neústupný Aston Martin DB7, kterého se vyrobilo a prodalo více než všech předchozích modelů řady DB dohromady. Závěr devadesátých let se poměrně široké spektrum variant DB7 s nejvýkonnějším motorem 6.0 V12 (420k) rozšířilo o perličku v podobě sportovního kupé 5.3 V8 Vantage s přeplňovaným motorem a brutálním výkonem 600k a maximálkou přes 320km/h. Ovšem i tento byl pouze výsledkem úpravy staršího modelu V8 Vantage a Aston Martin po deset let nepřišel s novým vozem.

Nové milénium přineslo největší zlom v dějinách Aston Martin. 2001 – geniální designér Ian Callum, autor DB7, sedl k papíru a fixem odvážně definoval první linie, které se později proměnily v Aston Martin V12 Vanquish. To, co následovalo, je již nesmazatelná historie – totální nadvláda nad všemi supersporty té doby. Italové i Němci se nechápavě snažili udržet na podlamujících se nohách neschopni jakékoli reakce. Přišel nový hráč a k překvapení veškerého světa neměl ambice s nikým soupeřit, kohokoli předhánět. On zkrátka byl, V12 Vanquish. V roce 2003 následovalo nejkrásnější kupé všech dob, Aston Martin DB9, a později DBR9 s nímž se značka vrátila ke své závodní minulosti. Baby Aston Martin V8 Vantage přišel v roce 2006, kdy Ford oznámil, že značku prodává.

12. března 2007 převádí na účet Fordu částku 475 milionů Liber bývalý automobilový závodník David Richards. Jeho příchod je srovnáván s příchodem Sir Davida Browna. Odhalil budoucnost značky a otevřel zcela novou kapitolu. A její první ochutnávkou je Aston Martin One-77. Vůz s motorem 7.0 V12 jehož cena bude rovný jeden milion Liber. Značka je v rukou lidí, kterým nejde pouze o zisky, ale kteří v první řadě milují Aston Martin a jeho jedinečnou image spojenou ve třech slovech – Power Beauty Soul.

5 KOMENTÁŘE

  1. Aston MArtin je môj sen odvtedy, ako som ho videl. Je to spojenie elegancie a superšportu, len málo značiek sa môže popíšiť takouto kombináciou. Nie je to len nejaky športiak, nepohodlný , výzorovo zvnútra ako skelet auta, je to elegancia pre gentlemanov, ako je spomenute v článku.

  2. AM není jen značka, není to jen auto, je to nejúžasnější automobilový výtvor spojující eleganci, dravost, majestátnost a svým způsobem i nepolapitelnost. Tohle jsou vozy lidí, kteří nechtějí auto jen jako imageovku, ale auto lidí mající AM a jeho design v srdci. Tohle bude můj mazlíček a nemůžu se toho dočkat. Díky za článek o historii firmy:-)

  3. aston martin není jen auto podle mě je to dokonalost,genialita a vášen.Vášen tak velká že z ní vzejdou ty nejkrásnější a nejůžasnější supersporty které nemají konkurenci.Je to muj sen od první chvíle co sem ho viděl,byla to DB9 a dvě hodiny poté sem byl uplně pohlcenej myslenkamy o něm furt sem měl v hlavě ty dokonale propracovaný tvary tu originalitu žádný ohromující zrychlení žádný rychlostní rekordy ale dokonalost spracování spojení všech částí v dokonalý prvek zbran každého gentlemana o dokonalé naplnění slov powr,beauty and soul(síla,krása a duše)

  4. na Astonech se mi líbí hlavně design, a smysl pro detail… a zvuk… proste dokonalost. Na druhou stranu musim ale rict, ze designove jsou Astony dokonaly, ovsem nijak zvlast neohromi – na rozdil treba od Lamborghini a Ferrari…Veyronu.. to jedine mi celkem ubira na dojmu z techto aut.

  5. Existuje mnoho tvarů, křivek, linií a proporcí. Některé jsou krásné, ladné, ostré, vyvážené, nebo třeba pramení z vášně… aut je spousta, ale miluji jen jedno… 🙂

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here